Social commerce betekent het inzetten van social media als verkoopplatform. Bijvoorbeeld via platformen zoals Facebook of LinkedIn. De producten of diensten van de verkoper worden door middel van advertenties onder de aandacht gebracht bij de consument.

Social commerce is een meer persoonlijke manier van verkopen. Een advertentie of een campagne is minder dwingend dan een traditionele add. De producten of diensten worden vaak verwerkt in een post die interessant is voor de doelgroep. Dit gebeurt door middel van een tag met een doorverwijzende link. Bijvoorbeeld naar het product op een website of een webshop. Daar kan de consument het artikel direct online bestellen en betalen.

Welke invloed heeft social commerce op een bedrijf?

Integratie: Als je gebruik wilt maken van social commerce heeft dat invloed op alle afdelingen binnen een bedrijf. Zoals de logistiek en de marketing. Deze moeten worden geïntegreerd. Zo voldoe je aan de klantbehoefte en wordt de gebruikerservaring verbeterd.

Toegankelijkheid: Producten die via social commerce worden aangeboden zijn toegankelijker. Dat doe je zeker door gebruik te maken van inhoud die afkomstig is van de gebruiker. Dit wordt ook wel User Generated Content genoemd. De doelgroep is meer betrokken bij jouw bedrijf en producten. Het is dus ook makkelijker om ze te enthousiasmeren voor het doen van een online bestelling.

Productpresentatie: Social media gebruikers zijn veel visueler ingesteld dan website of website bezoekers. Dat heeft ook invloed op de presentatie van een product. Deze mogen een meer sfeervolle uitstraling hebben als je gebruik maakt van social commerce. Het is daarom van belang dat je de artikelen die je wilt verkopen via social commerce passen bij de doelgroep van het betreffende social media kanaal. Zo creëer je meer bewustheid.

Van e-commerce naar social commerce

Social commerce is een methode die je kunt inzetten om jouw doelgroep nog beter en makkelijker te kunnen bereiken. Of je e-commerce kunt combineren met social commerce is ook afhankelijk van jouw onderneming en de producten die je verkoopt. Niet elk artikel of dienst is geschikt om te worden aangeboden via de socials.