Wat is e-mailmarketing
E-mailmarketing omvat alle marketing die wordt verstuurt via e-mail. Bijvoorbeeld naar prospects of klanten. Dit kunnen persoonlijke aanbiedingen zijn, maar ook nieuwsberichten. Bijvoorbeeld over de release van een product of een nieuwe dienst. E-mailmarketing kan de omzet van een winkeleigenaar of een webshop verhogen. Daarnaast draagt het bij aan de klantenbinding. Deze vorm van marketing via e-mail wordt op diverse manieren toegepast.
Verschillende vormen van e-mailmarketing
1. Geautomatiseerde of persoonlijke e-mail
Een automatische mail valt ook onder e-mailmarketing. Bijvoorbeeld als er een bestelling wordt geplaatst of als het betaalproces met succes is afgerond. Deze zogenaamde bedank- of bevestigingsmails bevatten doorgaans een standaard tekst. Als je de klantenbinding en het klantvertrouwen wilt verbeteren, kun je deze e-mails ook personaliseren.
Een gepersonaliseerde e-mail kun je aan klanten of prospects versturen om verschillende redenen. Denk maar eens aan een geboortedag of als je de klant graag een persoonlijke aanbieding wilt doen. Dit is een effectieve en doeltreffende vorm van e-mailmarketing.
2. E-mailmarketing voor inactieve klanten
E-mailmarketing kun je ook gebruiken om inactieve bestaande klanten weer actief te maken. Je kunt ze bijvoorbeeld voorzien van een e-mail met daarin een aanbieding of kortingscode. Daarmee zet je de klant aan tot het opnieuw plaatsen van een bestelling of een order.
3. Nieuwsbrief
Heeft jouw webshop of website een opt-in voor de nieuwsbrief? Ook het versturen van dit soort e-mails valt onder e-mailmarketing. Daarmee houd je geïnteresseerden en klanten op de hoogte van nieuwe producten, collecties of speciale kortingen en aanbiedingen.
Hoe vaak pas je e-mailmarketing toe?
Vrijwel iedereen controleert zijn inbox dagelijks. Toch is het niet de bedoeling dat je jouw klanten overspoelt met aanbiedingen. E-mailmarketing pas je maximaal 1x per week toe. Zo voorkom je ongewenste afmeldingen omdat de klant jouw bedrijf als opdringerig beschouwt. onderzoek vooraf welke vorm van e-mailmarketing past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep.