Wat is dynamic pricing
Dynamic pricing is het stimuleren van de winst of de verkoop door het constant aanpassen van de prijzen. Het wordt ook wel een dynamisch prijsbeleid genoemd. Dit doen winkels en bedrijven om de koopbereidheid van de klant te stimuleren door het bieden van de juiste prijs op het juiste moment. Dynamic pricing is veelal een geautomatiseerd proces.
Hoe gaat dynamic pricing in zijn werk?
Het aanpassen van de prijzen gebeurd continu. Dat wil zeggen dat de prijs van een artikel meerdere keren per dag kan worden aangepast. Ook fysieke winkels kunnen gebruik maken van dynamic pricing. Bijvoorbeeld door het invoeren van digitale prijskaartjes.
De prijs wordt veranderd aan de hand van data en algoritmen. Een reden om de prijs aan te passen met dynamic pricing kan ook het moment van de dag zijn of de beschikbare voorraad van een bedrijf. Ook personal pricing wordt veel gebruikt.
Daarbij wordt de prijs van een artikel afgestemd op het surfgedrag of de demografische gegevens van de klant. Webshops maken ook gebruik van deze strategie om een betere prijs te kunnen bieden dan de concurrentie. Webshops worden dan ook continu gemonitord.