Een opt-out is een uitschrijving van jouw e-maillijst. In veel gevallen gaat het om een nieuwsbrief inschrijving. Een opt-out wordt gebruikt binnen webshops en websites. Ook binnen de e-mailmarketing wordt een opt-out toegepast. Dit is zelfs verplicht.

Opt-outs moeten makkelijk en snel vindbaar zijn. In een e-mail of op een website. Klanten moeten zich makkelijk kunnen uitschrijven wanneer ze dat wensen. Mensen die gebruik maken van een opt-out zijn waarschijnlijk niet geïnteresseerd in wat je aanbiedt.

Kwaliteit van de e-maillijst verbeteren

Zowel een opt-in als een opt-out draagt bij aan de kwaliteit van jouw e-maillijst. Je hebt namelijk niets aan e-mailadressen van mensen die toch niet voornemens zijn om klant bij je te worden. Met een opt-out houd je dus een warme lijst van geïnteresseerden over.

Als je werkt met nieuwsbrieven of gebruik maakt van e-mailmarketing, is het dus ook belangrijk om na te denken over het gebruik van een opt-out. Deze plaats je als een link in de e-mail die je verstuurt of onderin de footer van jouw webshop of website.