E-commerce is een verzamelnaam voor activiteiten die zich richten op online verkopen. Het heeft dus altijd een commerciële doelstelling. Denk daarbij aan het verkopen van goederen of diensten via e-mailmarketing of een webshop. Bedrijven die zich bezighouden met e-commerce, hebben ook een website die hierop is afgestemd. Het doel van deze websites is om zoveel mogelijk bezoekers om te zetten in betalende en terugkerende klanten.

E-commerce is niet meer weg te denken als een methode om een product of dienst via het internet te kunnen verkopen. Natuurlijk kennen we ook nog andere verkoopmethoden. Zoals bijvoorbeeld postorder- en retailbedrijven. Deze commerciële en online verkoopmethode biedt tevens veel mogelijkheden voor de verkoop van andere goederen. Denk maar eens aan e-tickets, digitale boeken, downloadbare cursussen, trainingen en webinars.

Het is onmogelijk om deze producten in een fysieke en tastbare variant te kunnen verkopen. E-commerce maakt het ook mogelijk om een product of dienst wereldwijd te kunnen promoten. Daarvoor heb je een goede website én online vindbaarheid en zichtbaarheid nodig. Dat kan door het toepassen van SEO ofwel Search Engine Optimization.

Hoe ziet een e-commerce website eruit?

Een e-commerce website heeft feitelijk gezien maar één doel. Deze websites willen websitebezoekers veranderen in betalende klanten. Dit zijn conversies. Er zijn verschillende soorten e-commerce websites die we kunnen onderscheiden. Sommige websites zijn op maat gemaakt voor de opdrachtgever. Andere e-commerce websites draaien op een standaard systeem of maken gebruik van links.

Er bestaan ook commerciële websites die bewezen en bekende platformen gebruiken. Zoals bijvoorbeeld Amazon of het in Nederland bekende Marktplaats. Een e-commerce website heeft ook een kassasysteem. Dit wordt ook wel een checkout genoemd. De klant plaatst het artikel in zijn digitale winkelmandje. Daarna kan het afrekenen via de bekende providers. Zoals Visa of iDeal. Sommige e-commerce websites bieden de klant de mogelijkheid om achteraf te betalen. Bijvoorbeeld met Klarna of AfterPay.

B2B en B2C

E-commerce websites kunnen zich richten tot de consument of tot een bedrijf. B2C staat voor Business to Consument. Deze websites richten zich op particuliere verkopen of consument aankopen. B2B betekent Business to Business. Deze manier van e-commerce richt zich voornamelijk op bedrijven en groothandels. Zowel de strategie als de websites verschillen van elkaar. Dat komt omdat beide doelgroepen andere behoeften hebben.