De afkorting B2C wordt gebruikt voor Business to Consumer. Feitelijk gezien houdt dit in dat een ondernemer zijn goederen of dienstverlening direct aan de consument verkoopt. Met de komst van het internet én de grote hoeveelheid webshops, is het voor bedrijven nog makkelijker om hun klanten te kunnen benaderen. Dat kan in Nederland én wereldwijd.
B2B is misschien wel de meest gebruikte verkoopmethode die we kennen. In principe maak je er elke dag gebruik van. Denk maar eens aan het kopen van je boodschappen in de supermarkt. B2C vindt plaats in fysieke winkels, maar natuurlijk ook online. Zoals die broek die je besteld bij de webshop van een groot merk. Online bestellen wordt steeds populairder. Dat is direct de reden waarom B2C winkels steeds meer verdwijnen uit onze winkelstraten. Dit heeft veel voordelen. Deze shops zijn altijd open. De klant shopt wanneer dat uitkomt.
Starten met B2C
Als je wilt beginnen met Business to Consument verkopen kun je dit op 2 manieren doen. B2C kan plaatsvinden in een fysieke winkel of online. Bijvoorbeeld in een webshop. De meeste bedrijven en ondernemers kiezen voor een combinatie van deze mogelijkheden. Op deze manier kunnen ze nog meer consumenten bereiken en hun winsten verhogen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van social media kanalen, het gebruik van klantbeoordelingen en het onderhouden van een goed contact met de consument. Vrijwel iedere ondernemer kan een B2C webshop starten. Dat kan op verschillende manieren.
- Zelf producten inkopen bij een groothandel
- Producten afnemen nadat de klant besteld
- Affiliate producten verkopen
Als je zelf producten wilt kopen bij een groothandel, heb je als vanzelfsprekend te maken met een productvoorraad. Bij de meeste groothandels zit je ook vast aan een startorder. Ook Wanneer je een product pas besteld als de klant een order plaatst, heb je geen voorraad. Wel ben je zelf verantwoordelijk voor de facturering, de garantie en de bezorging van het artikel. Business to Consumer verkopen kunnen ook om een affiliate product gaan. Dat betekent dat je een product of een dienst van een ander bedrijf promoot. Over elke verkoop ontvang je een vooraf vastgesteld percentage. Dit wordt ook wel een commissie genoemd.