Omnichannel is een marketingstrategie dat gebruikt maakt van meerdere (omni) kanalen. Het doel is om klanten de best mogelijke ervaring te kunnen bieden die altijd consistent is. De klant kan altijd gebruik maken van deze naadloze ondersteuning, ongeacht welk kanaal daarvoor wordt gebruikt. Deze zijn allemaal met elkaar geïntegreerd.

Wat is het verschil tussen omnichannel en multichannel?

Een omnichannel strategie is niet hetzelfde als multichannel. Bij deze methode worden er wél verschillende kanalen gebruikt, maar deze zijn niet volledig afgestemd op elkaar. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je een product ziet dat je alleen online kunt bestellen. Je kunt het artikel ook niet ophalen in de fysieke winkel, maar wel laten bezorgen bij een afhaalpunt van een bezorgdienst. Zoals bijvoorbeeld DPD, DHL of PostNL.

Omnichannel strategie in de praktijk

Een duidelijk praktijkvoorbeeld van omnichannel strategie is dat je online kunt regelen dat het pakket wordt bezorgt bij een afhaalpunt in de buurt. Bijvoorbeeld omdat je het artikel niet thuis wilt laten bezorgen. Zodra je het pakket kunt afhalen ontvang je een melding via e-mail.

Sommige winkels kiezen er bewust voor om alleen een online aanbod aan te bieden. Ook wanneer ze een fysieke winkel hebben. Bij omnichannel werkt dat anders. Alle kanalen, zowel online als fysiek, werken uniform en consistent met elkaar samen. Op deze manier wordt de klant van een gestroomlijnde ervaring voorzien.