Een webwinkel wordt ook wel een online winkel of een webshop genoemd. In deze winkels kun je aankopen doen via het internet. Zoals kleding, eten of apparatuur. Ook digitale goederen kun je in een webwinkel kopen. Anders dan de fysieke goederen van een webwinkel worden deze producten digitaal verzonden. Bijvoorbeeld in de vorm van een code. Webshops bestaan al sinds de jaren ‘80. De laatste jaren zijn ze niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Vrijwel iedere fysieke winkel heeft ook een webwinkel.

Online winkelen biedt voordelen ten opzichte van fysiek shoppen

Steeds meer mensen ervaren de voordelen van winkelen in een webwinkel. In vergelijking met fysieke winkels bieden ze veel voordelen. Voor bedrijven en consumenten.

  • De consument kan eenvoudig prijzen vergelijken
  • De kosten voor het openen van een webwinkel zijn relatief laag
  • Het hebben van een voorraad is niet noodzakelijk (denk aan dropshipping en affiliate)
  • Aankoopprocessen van digitale producten kunnen worden geautomatiseerd
  • Toegang tot een wereldwijde doelgroep

Een webwinkel heeft voordelen maar ook een paar minpunten. Zo kunnen de levertijden oplopen. Zeker als een webshop gebruikt maakt van dropshipping. Online shoppen is wel aanzienlijk veiliger geworden. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door betrouwbare betaalsystemen.

Ook de consument heeft een onderzoeksplicht. Deze moet vooraf altijd controleren of het om een betrouwbare webwinkel gaat. Dat kan door het lezen van klantbeoordelingen op onafhankelijke platformen, het controleren van het adres of het SSL certificaat.

De manier van winkelen is veranderd met de komst van internet

Met de komst van het internet is de manier waarop de consument winkelt behoorlijk veranderd. Dat heeft ook zijn uitwerking op de fysieke winkels. Zeker wanneer deze winkels niet tijdig zijn ingesprongen op deze verandering. Anderzijds gebruiken andere fysieke ketens hun webwinkels als extra mogelijkheid om klanten te bereiken.