Een concurrent is een bedrijf of een merk dat dezelfde producten verkoopt of diensten verleent als jouw onderneming. Dat zorgt ervoor dat de doelgroep een keuze heeft uit meerdere aanbieders. Je wilt er dus altijd voor zorgen dat je beter bent dan de concurrent.

Een product of een dienst hoeft niet altijd hetzelfde te zijn om concurrerend te zijn. Zo kun je als bakker bijvoorbeeld ook een concurrent hebben aan een producent van broodbakmachines. De consument kan zijn brood dan thuis bakken in plaats van dit te kopen bij de bakker. Als je boven de concurrentie uit wilt steken moet jij je als bedrijf kunnen onderscheiden. Bijvoorbeeld door inzicht te krijgen in jouw Unique Selling Points of USP.

USP en concurrentieanalyse

Als je jouw concurrent voor wilt blijven moet je weten wat de unieke punten zijn van jouw bedrijf, merk of product. Dit noemen we ook wel de USP’s. Met een concurrentieanalyse kun je ook onderzoeken waar jouw concurrent op scoort of juist niet. Deze kansen kun je aangrijpen om een beter product of misschien een betere klantenservice te bieden.