Het verkopen en inkopen van producten, goederen of diensten tussen 2 bedrijven wordt ook wel B2B genoemd. De afkorting staat voor Business to Business. Dat geldt ook voor de communicatie. Deze vindt net zoals de verkopen plaats van bedrijf tot bedrijf.

Een voorbeeld van een B2B verkoop kan bijvoorbeeld een fietsenfabrikant zijn. Deze koopt de fietsonderdelen in bij een groothandel. De fabrikant is gespecialiseerd in de verkoop van fietsen aan tussenhandelaren. Zoals bijvoorbeeld fietsspeciaalzaken. De onderdelen die de fabrikant nodig heeft om de fiets werkend te maken, bestelt hij bij een onderdelen groothandel. Zowel de transacties als de communicatie zijn dus uitsluitend zakelijk.

Waarom kiezen voor B2B?

Ondernemers en bedrijven kiezen voor Business to Business om een reden. Mede omdat ze geen hinder willen ondervinden van de consumentenbescherming. Zo is een B2B transactie niet onderhevig aan een zichttermijn. Daarnaast hoeft de klant binnen B2B in veel gevallen niet overtuigd te worden van een product of een dienst. De kennis is immers al aanwezig. Business to Business vergt wel meer inspanningen op het gebied van het onderhouden van klantrelaties. Netwerken is dan ook één van de meest belangrijke marketingactiviteiten.

B2B transacties via het internet

Met de komst van het internet floreert ook de B2B handel. Ondernemers kunnen hun website specifieke voor zakelijke bezoekers inrichten. Bedrijven kunnen zich de toegang tot een Business to Business website verschaffen met een uniek wachtwoord. Op deze manier blijven de handelsprijzen en specifieke productinformatie afgeschermd voor de consument.

Business tot Business verkopen

Voor B2B verkopen en transacties gelden andere normen. De facturen moeten worden aangepast op bijvoorbeeld de BTW. Het systeem waarop de website draait kan daarop worden aangepast. Bijvoorbeeld als een bedrijf naast B2B ook producten of diensten verkoopt aan consumenten. Het op de juiste manier inrichten van een webshop voor B2B, B2C of beiden is belangrijk. De webshop moet voor elke doelgroep geoptimaliseerd worden. Daarom wordt er vaak gekozen voor aparte websites als het om zowel B2B als B2C gaat.