De betekenis van aankoopintensiteit omvat het aantal gelijke producten dat een consument koopt in één transactie. Des te hoger de aankoopintensiteit binnen een enkele aankoop, des te hoger de omzet voor de winkelier of de webshophouder is. Daarnaast weet je als winkelhouder of verkoper zeker dat de klant voorlopig niet overstapt naar de concurrent.

De consument heeft immers voldoende exemplaren van het product ingekocht. Een goede aankoopintensiteit heeft echter nog meer voordelen. Omdat het om meerdere artikelen in één aankoop gaat, zijn de kosten voor het bedrijf lager. Denk daarbij aan de promotie en het inzetten van medewerkers. De aankoopintensiteit verhogen kan op verschillende manieren.

Hoe kun je de aankoopintensiteit verhogen?

1. Bulk aanbiedingen bijvoorbeeld in de vorm van staffels of voordeelverpakkingen. De consument profiteert van een lagere prijs als hij meerdere producten in één keer afneemt.

2. Tijdelijke acties Je kunt de aankoopintensiteit ook verbeteren en verhogen door het aanbieden van acties binnen een bepaald tijdsvak. Daardoor is de consument geneigd om meer producten af te nemen tegen een aantrekkelijke prijs. Zolang de actie loopt.

3. Volume verpakkingen Een verpakking met een groter volume moedigt de consument aan om in één transactie meer van het product te kopen. Natuurlijk is dit ook een psychologisch spel. Vooral omdat de traditionele kleine verpakkingen vaak veel duurder zijn.