CTR staat voor Click Through Rate. In Nederland gebruiken we ook wel de term doorklikratio. De CTR laat zien hoe een campagne of een banner presteert. De Click Through Rate zegt namelijk iets over het percentage gebruikers dat klikt. Een advertentie bekijken is niet voldoende om invloed uit te oefenen op de CTR. Dat zegt alleen iets over het aantal keren dat een boodschap bekennen is. Dit worden ook wel impressies genoemd.
Clicks en impressies
Een advertentie of een campagne kan ontzettend veel keren bekeken zijn. Als er niet op wordt geklikt heeft dit geen invloed op de Click Through Rating. Als een ad bijvoorbeeld 1000 x bekeken is (impressies) en er is 10 x op geklikt (clicks) dan is de CTR ratio 1%. Een banner of een campagne kan ook een gelijk aantal impressies en clicks hebben. In veel gevallen geeft dit het succes van een ad aan. Mensen zien de banner en willen erop klikken.
Hoe kun je de CTR verhogen?
Wordt jouw campagne of link wel bekeken maar wordt er niet op geklikt? Dan kun je de CTR of doorklikratio verhogen. Soms is de banner of de advertentie niet aantrekkelijk genoeg om op te klikken. De aanbieding of de tekst kan bijvoorbeeld niet interessant genoeg zijn. Heb je de targets ingesteld op de juiste doelgroep? Ook dit heeft invloed op de Click Through Rate. Een campagne die is afgestemd op de doelgroep ontvangt logischerwijs de beste CTR.