Bij we-commerce wordt de geïnteresseerde of de potentiële koper in contact gebracht met andere kopers. Het is een onderdeel van e-commerce dat zicht richt op een individuele benadering. We-commerce richt zich meer op de sociale aspecten. De aanbieder kan de klanten op verschillende manieren met elkaar in contact brengen. Soms vinden klanten ook zelf een weg om met elkaar te kunnen communiceren.

We-commerce toont veel gelijkenissen met fysiek winkelen. Ook dan is er contact met andere mensen en maken geïnteresseerden gebruik van de meningen van anderen. Bijvoorbeeld om sneller en makkelijker tot een aankoopbeslissing te kunnen komen.

Definitie van we-commerce

Binnen een online winkel verloopt dit proces iets anders. Een direct gesprek met andere kopers is namelijk niet mogelijk. Sociaal online winkelen wordt bijvoorbeeld mogelijk gemaakt door het vrijgegeven van klantervaringen. Deze kunnen dan, net zoals posts, gedeeld worden via de verschillende social media kanalen die we kennen. We-commerce staat dus feitelijk voor de communicatie en interactie tussen kopers en ambassadeurs.

Voorbeelden van we-commerce

Typische voorbeelden van we-commerce is het real-time laten zien van de online aankopen die worden gedaan. Zoals: “Brigitte uit Zoetermeer heeft zojuist dit product gekocht.” Ook collectieve aankopen van consumenten mogen worden gezien als we-commerce. Collectief kopen wordt in veel gevallen gedaan om een aantrekkelijke korting af te kunnen dwingen.