Door gebruik te maken van cross channel voldoet een bedrijf aan de klantervaring via verschillende kanalen. Deze zijn feilloos op elkaar afgestemd voor het creëren van meer merkbekendheid. Cross channel zorgt ervoor dat een bedrijf herkenbaar is via elk kanaal.

Verschillende cross channel kanalen

De marketingcampagnes, maar ook de advertenties en de website van een bedrijf moeten naadloos op elkaar zijn afgestemd. De klant of bezoeker moet het profiel direct herkennen. Cross channel kan zowel fysiek als online worden ingezet via deze diverse kanalen.

  • Een fysieke winkel
  • Een website of een webwinkel
  • Banner advertenties en flyers
  • Nieuwsbrief
  • E-mail correspondentie
  • Blogs en nieuwsartikelen
  • Social media posts
  • Audio reclame

Is er een verschil tussen cross-, multi- en omnichannel?

Hoewel deze technieken veel overeenkomsten tonen, zijn er ook specifieke verschillen.

Cross channel: Richt zicht op het voortraject, de klantenservice en de klantenbinding Multichannel: Stemt de winkelervaring af op het gebruikte verkoopkanaal Omnichannel: Een gelijkwaardig aanbod, klantervaring en uniforme klantenservice

Het is verstandig om de aanpak af te stemmen op de verschillende kanalen. Elk kanaal heeft namelijk zijn eigen identieke groep gebruikers. Fysieke of offline cross channel marketing is meer geschikt voor een oudere doelgroep. Social media is daarentegen minder verkoopgericht en meer informatie gedreven. Door rekening te houden met deze verschillende factoren, kun je cross channel effectief toepassen en gebruiken.