ROI betekent het rendement dat je ontvangt op wat je investeert. De Engelse vertaling van de afkorting luidt Return On Investment. Als je weet wat de ROI is weet je precies hoe effectief of zinloos een marketing of een verkoop binnen jouw webshop is. Met andere woorden, de ROI zegt iets over hoe winstgevend jouw investering wel of niet is.

Hoe bereken je de ROI?

De Return On Investment berekenen is eenvoudig. Daarvoor kun je een online tool gebruiken, maar je kunt de ROI ook zelf berekenen met deze simpele methode.

Opbrengst / investering x 100%

Stel dat je een product wilt verkopen voor € 25,00 per stuk. Je verwacht er 10 te kunnen verkopen. De inkoopprijs voor deze 10 producten bedraagt € 100,00. Om de producten te kunnen verkopen adverteer je via social media. Dit kost € 25,00. Dat maakt het totaalbedrag van de bestede kosten € 125,00. De berekening van de ROI ziet er dan als volgt uit.

Opbrengst € 25,00 x 10 = € 250,00 Inkoop en advertenties € 125,00

De berekening die je maakt is dan € 250,00/€ 125,00 x 100%. De uitkomst is jouw ROI.

De voordelen van ROI

Door de Return On Investment te berekenen kun je vooraf bepalen of een investering of een campagne lucratief genoeg is. Je gebruikt ROI ook als je wilt starten met een webwinkel en eerst wilt weten of wat je wilt gaan verkopen wel winst oplevert. Het geeft je een goed beeld van of jouw project gaat slagen of niet. Natuurlijk is de winstberekening afhankelijk van meerdere factoren. Die worden niet meegerekend in de Return On Investment.