Een lead is een bezoeker die een actie voltooid op jouw website. Dit kan het invullen van een aanvraagformulier zijn, maar ook een abonnement op jouw nieuwsbrief of het opvragen van informatie over een product. Als je zorgvuldig omgaat met leads, kun je deze omzetten in betalende klanten. Ze hebben immers al interesse in jouw producten of diensten.

Verschillende soorten leads

Er zijn verschillende soorten leads. Je verkrijgt ze bijvoorbeeld via social media. Denk aan een klant of een geïnteresseerde die de social media pagina van jouw bedrijf volgt of liked. Natuurlijk kan een klant of een bezoeker van jouw website ook interesse tonen in een dienst of een product. Wanneer er meer informatie wordt aangevraagd spreken we van een lead.

Contactgegevens verzamelen

Leads zijn dus eigenlijk ook contactgegevens. Je kunt ze verzamelen via een aanvraagformulier, een enquête of een gratis geschenk. De bezoeker laat zijn e-mailadres achter in ruil voor een e-book of iets anders wat waardevol voor hem is. Contactgegevens kunnen natuurlijk ook een adres, een naam of een telefoonnummer zijn. Met deze contactgegevens kun je verdere actie ondernemen. Je weet immers al dat de prospect geïnteresseerd is in wat jouw bedrijf te bieden heeft. Zo maak je van een lead een klant.