Cross selling is het aanbieden van artikelen die gerelateerd zijn aan het product dat de klant al heeft gekocht. Zoals het aanbieden van een set glazen bij een biertap, een etui bij de aankoop van pennen of een onderhoudsbeurt bij de aankoop van een fiets.

De voordelen en nadelen van cross-selling

Cross-selling heeft zowel voordelen als nadelen. Wanneer deze techniek op de juiste manier wordt gebruikt, kan dit de tevredenheid van de klant vergroten. Cross-selling kan ook een positieve invloed hebben op de omzet van een winkel of een bedrijf.

Deze verkooptechniek met aanbevelingen moet in de juiste fase van de customer journey worden aangeboden. Bijvoorbeeld als de klant nog niet veel over jouw artikelen of diensten weet. Door het doen van extra aanbevelingen kun je de klanttevredenheid verhogen.

Cross-selling heeft ook enkele nadelen. Het kan de verkopen doen dalen omdat deze strategie niet persoonlijk op de klant gericht is. Daarom is het van belang dat de aanbevolen producten ook écht relevant zijn aan het hoofdartikel.

Past cross-selling bij jouw klant?

Niet elke klant waardeert cross-selling. Dat terwijl andere klanten juist wél zitten te wachten op aanbevelingen van gerelateerde producten. Als je cross-selling effectief wilt kunnen toepassen, is het belangrijk om te weten welke verkopen en klanten daarvoor geschikt zijn. Dat kan door het gebruik van campagnes die gebaseerd zijn op deze techniek.