Een concurrentie analyse is het in kaart brengen van jouw concurrentie. Wat zijn hun sterke punten en op welk gebied laten ze kansen schieten? Door het analyseren van jouw concurrentie, kun je het succes van jouw eigen onderneming of bedrijf vergroten.

Een concurrentie analyse is belangrijk om een aantal redenen. Je wilt je namelijk kunnen onderscheiden. Ook van de bedrijven die dezelfde producten of diensten aanbieden als jij. Dat is nodig, want in sommige branches is de concurrentie behoorlijk groot.

Hoe ziet een concurrentieanalyse eruit?

Een analyse maken van jouw concurrenten kun je het beste doen aan de hand van een vragenlijst. Daarin kun je vragen opnemen als welke concurrent de grootste speler is op de markt, hoe jouw bedrijf het doet tegenover de grootste namen en op welke manier jij je aan deze bedrijven kunt meten. Waar laten ze steken vallen en welke punten kun je verbeteren?

Meer inzicht in de markt

Een concurrentie analyse laat zien wie jouw directe concurrenten zijn in de branche. Zoek uit welke strategie ze gebruiken en vraag jezelf af of dit ook kan werken voor jouw bedrijf. Lees klantbeoordelingen van jouw concurrenten. Zo kom je erachter waarom ze veel terugkerende klanten hebben of waarom juist niet.

Als je de sterke en zwakke punten van jouw concurrenten weet kun je hier op inspelen. Je kunt jouw marketingstrategie hierop afstemmen. Daarnaast weet je precies wat de positie van jouw onderneming is ten opzichte van de andere aanbieders op jouw vakgebied.