Fulfilment betreft de gehele afhandeling van een bestelling. Het omvat de stappen die liggen tussen het binnenkomen van de order en het afleveren van het pakket bij de klant. Het gehele fulfilment proces bestaat uit een aantal fases die doorlopen moeten worden.

Hoe ziet een fulfilment proces eruit?

  1. Ontvangst van de producten in het magazijn Het ontvangst van de producten in het magazijn van het bedrijf is de eerste stap in het fulfilment proces. De producten worden hier gesorteerd en ingevoerd in een speciaal management systeem voor winkels of webshops. Daarna worden de product opgeslagen.
  2. Opslaan van de producten De producten worden vervolgens opgeslagen in het WMS-systeem. Dit wordt ook wel het Warehouse Management Systeem genoemd. De voorraad in de winkel blijft dus gelijk aan die in het magazijn. Een klant kan dus precies zien of een artikel voorradig is of niet.
  3. Verwerken van een bestelling Als er een bestelling wordt gedaan komt deze binnen via het WMS systeem. In het magazijn wordt de order ingepakt en klaargemaakt. Het product wordt verpakt of gepersonaliseerd. Afhankelijk van de mogelijkheden. Daarna wordt de bestelling verzonden naar de klant.
  4. Verzending van de bestelling Ook het verzenden van de bestelling is een stap in het fulfilment proces. Het transport kan door een derde partij worden gedaan, maar ook in eigen beheer worden gehouden. Als laatste stap in het fulfilment proces wordt het pakket afgeleverd bij de klant.

Wat is een WMS systeem voor fulfilment?

Alle stappen die het fulfilment proces omvatten zijn terug te zien in het WMS-systeem. Zoals de retourzendingen, wanneer het pakket is afgeleverd bij de klant en de voorraad.

Als we spreken over het proces in webshops, wordt dat ook wel e-fulfilment genoemd. De klant blijft op de hoogte van elke stap binnen het proces. Zo weet je precies wanneer jouw bestelling wordt ingepakt of hoe laat deze wordt bezorgd. Dit verhoogt het klantvertrouwen.