Conversie optimalisatie is het optimaliseren van een website om het conversiepercentage omhoog te brengen. Dit heeft als doel het verhogen van de websitebezoekers die overgaan tot het ondernemen van een actie. Zoals het doen van een aanvraag of een aankoop.

Conversieratio verbeteren met optimalisatie

De conversieratio van een website kun je verbeteren met conversieoptimalisatie. De ratio wordt weergegeven in procenten. Als je een conversieratio van 5% hebt, wil dat zeggen dat 5 van de 100 bezoekers een aankoop doet of een aanvraagformulier invult. Kortom, 5 mensen voldoen aan het doel van jouw website. Namelijk het ondernemen van een actie.

Het optimaliseren van de conversie is belangrijk. Zeker wanneer je als webshophouder meer verkopen wilt creëren en de winst wilt verhogen. Zowel het creëren van klantvertrouwen als ook een gebruiksvriendelijke website zijn belangrijke kernpunten voor conversie optimalisatie. Het vertrouwen van de bezoekers kun je verhogen door de website zo toegankelijk mogelijk te maken. Het uitvoeren van een actie moet makkelijk en snel gaan.

Een goede navigatie optimaliseert de conversie

Conversie optimalisatie betekent ook een website die eenvoudig te navigeren is. Een bezoeker moet direct kunnen vinden waar hij of zij naar op zoek is. De intentie tot het ondernemen van een actie wordt op deze manier vele malen groter. Daarnaast voorkom je dat de klant naar de concurrentie gaat als deze de informatie niet kan vinden. Je kunt de conversie ook verhogen door het vereenvoudigen en optimaliseren van het bestelproces. Zorg dat de bezoeker niet wordt afgeleid door overbodige banners, formulieren of reclame.