Dropshipping betekent het verkopen van producten zonder het hebben van een voorraad. Je verkoopt een product van een ander bedrijf. Deze draagt ook zorg voor de verzending. Jij bent dus alleen de verkoper van de producten. Als verkoper geef je de bestelling die je ontvangt van een klant door aan het bedrijf. Deze heeft een magazijn met fysieke voorraad.

Vanuit hier worden de producten verzonden naar jouw klanten. Je hoeft dus geen zorg te dragen voor het logistieke proces. De levertijd van een dropship product zijn dan ook doorgaans langer. Dat komt omdat er meer handelingen moeten worden verricht en de goederen niet direct vanuit een eigen voorraad kunnen worden geleverd. Bekende dropshipping e-commerce winkels zijn bijvoorbeeld Wish of AliExpress.

De voordelen en nadelen van dropshipping

Dropshipping is een manier van verkopen welke gericht is op marketing en e-commerce. Deze verkoopmethode heeft zowel voordelen als nadelen. Je hoeft geen rekening te houden met het opslaan van producten. Je hoeft niet te investeren in voorraad. Daarnaast heb je bij de meeste aanbieders de mogelijkheid om de producten met jouw bedrijfsnaam en logo te laten verzenden. Dropshipping heeft echter nog meer voor- en nadelen.

Als je gebruik wilt maken van deze verkoopmethode kun je ontzettend veel producten aanbieden. Dat kan zelfs in verschillende niches. Omdat je geen voorraad hebt, ben je geen kosten kwijt aan magazijn- of opslagruimte. Je hoeft geen zorg te dragen voor het verzenden van producten. Zelfs de retouren worden afgehandeld door de externe partij.

Dropshippen heeft ook nadelen

Natuurlijk heeft deze verkoopvorm ook nadelen. Hoewel de leverancier zorg draagt voor de retouren, blijf je als verkoper wel verantwoordelijk voor de garantie. Dat wil zeggen dat de afgesproken commissie op een retourzending niet wordt uitbetaalt. De commissie wordt vooraf bepaalt. Dit betreft vaak een aantal procent van de daadwerkelijke verkoopprijs. Jouw winsten zijn dus lager. Dropshipping betekent vaak ook lange levertijden.