blijf op de hoogte
Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Zonder goede marketingstrategie is ondernemen één grote uitputtingsslag. Je bent hele dagen in de weer en probeert alles wat je maar kunt bedenken om je bedrijf te laten groeien. Vaak tevergeefs. Aan het einde van de week is je lijst met taken alleen maar langer geworden, maar ben je voor je gevoel geen enkele stap dichter bij je doelen gekomen.
Hoe zorg je ervoor dat je bedrijfsresultaten wél groeien, zonder dat je jezelf voorbij loopt? Simpel: stel een slimme marketingstrategie die gericht is op jouw doelen, waarmee je je onderscheidt van je concurrenten en waarmee het hart van jouw doelgroep verovert.
Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan? Als je weet waar je moet beginnen, is het maken van een marketingstrategie vrij eenvoudig. Wij helpen je op weg.
Een marketingstrategie is de koers die je vaart om je bedrijfsdoelen op de lange termijn te behalen. In je marketingstrategie staat onder andere wat je bedrijf onderscheidend maakt, wie je doelgroep is en wat je gaat doen om die doelgroep aan te spreken.
Het is belangrijk om je te beseffen, dat een marketingstrategie meer is dan een serie losse acties en tactieken om op korte termijn succes te boeken. Integendeel: het gaat juist om het idee achter deze acties en tactieken. Met een sterke, overkoepelende strategie zorg je dat alle acties die je doet onderdeel zijn van een groter geheel. Alles wat je doet versterkt elkaar en draagt bij aan het bereiken van één centraal bedrijfsdoel.
Als je je bedrijfsdoelen wilt halen, is een goede marketingstrategie onmisbaar. In je strategie bepaal je welke weg je gaat volgen en welke acties je gaat nemen om te zorgen dat jouw doelen werkelijkheid worden.
Het opstellen van een sterke marketingstrategie, levert veel voordelen op. Zoals:
Hoewel een marketingstrategie essentieel is voor het succes van een bedrijf, gaan veel bedrijven toch niet al te strategisch te werk. Ze doen maar wat, zonder dat er echt een plan achter zit. Ze zien bijvoorbeeld dat hun concurrent Facebookadvertenties heeft en doen dat ‘dan ook maar’. Het gevolg? Ze verliezen veel geld aan Facebookadvertenties, zonder dat het ze echt iets oplevert. Door alle onderdelen in je marketingstrategie goed op elkaar af te stemmen, zorg je dat alles wat je doet op het gebied van marketing elkaar versterkt.
Het opstellen van een marketingstrategie klinkt misschien wat ingewikkeld. Toch valt het in de praktijk reuze mee. Voor een goede marketingstrategie heb je namelijk maar vijf onderdelen nodig:
Zoals je eerder in dit artikel las, helpt een marketingstrategie om gericht naar een doel toe te werken. Een goede strategie begint daarom bij het stellen van doelen. Voordat je bepaalt hoe je marketing wilt inzetten, moet je eerst weten wat je wilt bereiken met je marketing.
Wil je je naamsbekendheid vergroten? Dan zet je waarschijnlijk andere marketingmiddelen in dan wanneer je focus ligt op verkopen. En wil je vooral veel nieuwsbriefinschrijvingen? Dan heb je wéér een andere strategie nodig.
Maak je doelen zo concreet mogelijk. Dat doe je door ze SMART te maken:
Om je doelen nog concreter te maken, kun je kijken of het mogelijk is om je doelen te splitsen. Wil je bijvoorbeeld meer omzet behalen? Dan kun je daarvoor nieuwe klanten aantrekken, maar je kunt ook een manier bedenken om meer te verdienen aan je bestaande klanten.
Dit is waarschijnlijk niet de eerste keer dat je het hoort: het is belangrijk dat je je doelgroep zo goed mogelijk kent. Je doelgroep is namelijk het centrale punt van je marketingstrategie. Omschrijf daarom zo precies mogelijk wie je doelgroep is. Specificeer ten minste de volgende elementen.
Geografische kenmerken
Demografische kenmerken
Psychografische kenmerken
Sociaaleconomische kenmerken
Levenscyclus
Veel ondernemers denken ‘Ik wil iedereen bereiken met mijn product’. In de praktijk gaat dit niet zomaar op. Vooral niet als je een relatief klein bedrijf hebt. Mensen kopen het liefst bij iemand waar ze zich in herkennen. Bij een bedrijf waar ze denken: ‘Dit is precies wat ik nodig heb’ of ‘Deze persoon begrijpt mij’. Wanneer je iedereen wilt bereiken, spreek je niemand specifiek aan. In de praktijk zorgt dit er waarschijnlijk voor dat je minder verkoopt dan wanneer je een specifieke doelgroep kiest.
Laten we eerlijk zijn: waarschijnlijk ben jij niet de enige in jouw markt. Als ondernemer heb je nu eenmaal te maken met concurrenten. Zelfs als je product compleet nieuw is, heb je te concurreren met producten of diensten die er enigszins op lijken.
Neem Netflix als voorbeeld. Toen Netflix net nieuw was, waren er misschien nog geen andere streamingdiensten om mee te concurreren, maar had het bedrijf wel degelijk te maken met concurrentie. Namelijk het alternatief dat al bestond: de videotheek.
Je hebt als ondernemer altijd te maken met concurrenten. Hoe beter jij inzicht hebt in wie je concurrenten zijn, des te beter je op hen kunt anticiperen. Daarom is het belangrijk om je concurrenten duidelijk in kaart te brengen.
Maak een lijst van je directe en indirecte concurrenten. Bedenk per concurrent:
Het is de kunst om jezelf op een unieke manier in de markt te zetten ten opzichte van je concurrentie. Dat is precies wat we in de volgende stap gaan doen.
Hoe onderscheid jij jezelf ten opzichte van je concurrenten? Dit is je positionering. Stel jezelf hiervoor de vraag: “Hoe wil ik dat potentiële klanten mijn bedrijf zien?”
Volgens een populair marketingmodel van Michael Treacy en Fred Wiersema zijn er drie manieren om de beste in je markt te zijn:
We raden aan om de nadruk te leggen op één van deze waardestrategieën. Het is vrijwel onmogelijk om een winstgevend bedrijf te draaien met een superieur product, geweldige klantenservice en tegelijkertijd de goedkoopste in de markt te zijn. Als je het allemaal probeert, loop je het risico dat je alles een beetje doet, maar niets echt goed. Dit zorgt ervoor dat je in geen één gebied uitblinkt en dat niemand zich echt aangetrokken voelt tot je merk.
Je communiceert je gekozen positionering naar de buitenwereld door middel van unique selling points (USP’s). USP’s zijn de unieke voordelen van jouw dienst of product waarmee je je onderscheidt van de concurrent. Het is belangrijk dat je USP’s écht onderscheidend zijn. Ga daarom goed op zoek naar punten die jouw producten of diensten wel hebben en die je concurrenten niet hebben.
Als je tot deze stap bent gekomen, heb je al een stabiele basis neergezet voor je marketingstrategie. Nu is het tijd om te kijken welke middelen je gaat gebruiken om je unieke positionering te communiceren en je opgestelde doelen te behalen.
Je kunt verschillende middelen gebruiken om jouw diensten of producten onder de aandacht te krijgen.
Betaalde advertenties
Content marketing
Website/webshop
Traditionele marketing
Tenzij je een gigantisch team hebt, is het onmogelijk om al deze middelen tegelijkertijd in te zetten. Daarom zul je moeten kiezen: welke middelen hebben de meeste potentie om jou te helpen je doelen te bereiken?
Je doelgroep is een belangrijke leidraad om middelen te kiezen. Bedenk waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Voor jongeren ga je bijvoorbeeld naar TikTok of YouTube terwijl je voor een oudere doelgroep misschien eerder naar traditionele marketingmiddelen grijpt.
Iets anders om te overwegen bij het kiezen van je marketingmiddelen, is je positionering. Wil je bekend staan om je persoonlijke benadering en geweldige support? Maak het dan zo makkelijk mogelijk voor mensen om met je in contact te komen. Kies je ervoor om de laagst mogelijke prijs te bieden? Dan komen middelen waarmee je gemakkelijk veel publiek bereikt juist beter van pas.
Je kunt weken besteden aan het maken van een marketingstrategie, maar uiteindelijk is het vooral belangrijk dat je ermee doet. Voorkom daarom dat je te veel tijd verspilt en houd je marketingstrategie compact en overzichtelijk. Dat doe je door je marketingstrategie in een paar bulletpoints samen te vatten op een A4.
Som op wat je belangrijkste doelen zijn, wie je wilt aantrekken en wat jouw positionering is. Kies welke middelen je wilt inzetten en breng je strategie volgens meteen in de praktijk. Zodra je plan in werking is gesteld, kun je altijd nog bijsturen.
Nadat je alle stappen in dit artikel hebt doorlopen en je marketingstrategie op een A4 af hebt, is het tijd om de handen uit de mouwen te steken en je strategie uit te voeren. Het denkwerk is echter niet voorbij.
Je weet pas of de strategie die je hebt bedacht ook echt werkt, als je je resultaten meetbaar maakt. Zo krijg je inzicht in welke campagnes werken - en welke niet. Op basis van deze informatie kun je bijsturen om betere resultaten te behalen.
Wil je de impact van je marketingstrategie gaan meten? Begin dan altijd met een nulmeting. Zo weet je wat je uitgangspositie is en kun je duidelijk zien wat voor verandering je marketinginspanningen teweeg hebben gebracht.
Voor veel bedrijven is hun website of webshop een van de belangrijkste middelen in hun marketingstrategie. Het is de plaats waar je bezoekers met advertenties naartoe stuurt en waar de uiteindelijke verkoop plaatsvindt. Met een professioneel uitziende en goed werkende website heb je een sterke basis voor alle andere marketingacties die je doet.
Not False zorgt dat jouw website of webshop er niet alleen mooi uitziet, maar ook achter de schermen goed werkt. We bouwen jouw website volledig op maat, zodat hij precies aansluit op jouw bedrijf. Ben jij klaar om jouw website naar een hoger niveau te tillen? Neem vrijblijvend contact met ons op en zet je eerste stap naar groei.
Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Vertrouwen al op de ervaring en doelgerichte aanpak van Not False.