15 SEO tips om in 2023 hoger te scoren in Google en meer verkeer naar je website te trekken

Vraag de gratis webshop scan aan!

Kom erachter hoe jouw webshop presteert met onze webshop scan.

We controleren je webshop op:
  • Technisch: performance en hosting
  • Gebruiksvriendelijkheid: design en usability
  • Veiligheid: SSL certificaat, veiligheidslekken
  • SEO: Zoekmachine vriendelijkheid
  • En nog veel meer..

Bijna iedereen die online iets koopt, begint zijn of haar zoektocht in Google. Om te zorgen dat potentiële klanten je weten te vinden, is het daarom erg belangrijk dat je website hoog in de zoekresultaten van Google staat.

Hoe hoog je website in Google scoort, hangt af van verschillende factoren. Door middel van SEO - oftewel Search Engine Optimization - oefen je invloed uit op deze factoren en zorg je dat jouw website beter vindbaar wordt. Met de SEO tips in dit artikel helpen we je om je Google posities te verbeteren en meer verkeer naar je website te trekken.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoals we in het Nederlands zeggen: zoekmachine optimalisatie. Met SEO bedoelen we proces waarbij je je website optimaliseert om hoger in Google te ranken.

SEO heeft met name effect op de lange termijn. Wanneer je je website optimaliseert voor Google, kan het enkele weken of zelfs maanden duren voordat je resultaat ziet. Zodra het je eenmaal lukt om je website hoog in de zoekresultaten te krijgen, kan dat je op lange termijn veel (gratis) bezoekers opleveren.

De factoren die bepalen hoe hoog je website in de zoekresultaten wordt getoond, zijn te verdelen in drie categorieën:

  • De inhoud van je website: hoe relevanter de inhoud, hoe hoger je website scoort voor een bepaalde zoekterm
  • De techniek van je website: websites die snel zijn en logisch in elkaar zitten, ranken doorgaans hoger in Google
  • De autoriteit van je website: als veel andere websites naar jouw website linken, komt dat jouw posities in Google ten goede

Met de SEO tips in dit artikel helpen we je om op je website voor al deze bovenstaande categorieën goed te optimaliseren.

16 SEO tips voor 2023

Wil jij in 2023 de vindbaarheid van je website verbeteren? Volg dan de onderstaande SEO tips. In de rest van dit artikel lichten we deze tips een voor een toe.

  1. Zorg voor content van hoge kwaliteit
  2. Gebruik en optimaliseer afbeeldingen
  3. Zorg dat je website goed werkt voor voice search
  4. Geef je pagina’s een heldere structuur met tussenkoppen
  5. Gebruik duidelijke URL’s
  6. Schrijf een aantrekkelijke titel en meta titel
  7. Breid bestaande content uit
  8. Zorg dat je site supersnel is
  9. Zorg dat je website er perfect uitziet op een mobiele telefoon
  10. Voeg structured data toe aan je pagina’s
  11. Voeg links toe tussen de verschillende pagina’s op je website (maar houd het relevant)
  12. Optimaliseer je menu en footer
  13. Voorkom en verhelp gebroken links
  14. Verzamel links van andere websites
  15. Overdrijf alle SEO tips niet: schrijf voor mensen, niet voor robots

SEO tip #1. Zorg voor content van hoge kwaliteit

Het doel van Google is eenvoudig: de beste en meest relevante informatie laten zien aan iemand die een zoekopdracht intypt. Wanneer jij zorgt dat jouw website de beste informatie biedt, beloont Google dat met een hoge positie in de zoekresultaten.

De eerste en meest belangrijke SEO tip die we je willen meegeven is daarom: zorg dat de content op je website van hoge kwaliteit is. Hoe waardevoller jouw content, hoe hoger je posities in de zoekresultaten.

Hoe goed je content moet zijn? Daar kom je heel gemakkelijk achter door in Google te zoeken naar de zoekterm waar je voor wilt ranken en de websites van je concurrenten te bekijken. Zorg vervolgens dat jouw content nóg beter is.

SEO tip #2. Gebruik en optimaliseer afbeeldingen

Afbeeldingen maken een belangrijk onderdeel uit van de zoekresultaten. Voor sommige zoekopdrachten komen er zelfs afbeeldingen boven de ‘normale’ zoekresultaten te staan. Daarom is het belangrijk om afbeeldingen te gebruiken en deze ook te optimaliseren voor Google.

Het algoritme van Google is er al aardig goed in om te bepalen wat er op een afbeelding staat. Toch is het slim om het algoritme te helpen en zélf ook aan te geven waar de afbeelding over gaat. Dat doe je door zoekwoorden toe te voegen aan de bestandsnaam van je afbeelding en in de alt-tag.

Wanneer je afbeeldingen gebruikt, kan je website op meer verschillende manieren getoond worden in de zoekresultaten. Bovendien verbeteren duidelijke en relevante afbeeldingen de gebruikerservaring van je website. Ook dit kan je posities in Google ten goede komen.

Meer dan een derde (37%) van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt voice search. Dit aantal neemt elk jaar toe. Wanneer je je website goed optimaliseert voor voice search, kan dat je een streepje voor geven op je concurrenten.

Voice search zoekopdrachten verschillen vaak van de normale zoekopdrachten die we kennen. In plaats van één of enkele trefwoorden, gebruiken mensen bij voice search vaker volledige vragen. Houd dit in je achterhoofd wanneer je je website optimaliseert voor voice search.

Voor de voice search resultaten gebruikt Google vaak de zogenaamde featured snippets (of in het Nederlands: aanbevolen fragmenten). Dit zijn korte stukjes informatie die Google rechtstreeks in de zoekresultaten laat zien. Deze featured snippets zijn over het algemeen een concreet antwoord op een vraag die de gebruiker stelt.

De meeste featured snippets zijn tussen de 40 en 60 woorden en geven antwoord op een concrete vraag. Je vergroot de kans om een featured snippet in de zoekresultaten te krijgen door duidelijke definities toe te voegen aan blogartikelen of kennisbank artikelen. Ook kan een FAQ de kans op een featured snippet vergroten. Door veelgebruikte vragen toe te voegen, geef je Google meerdere mogelijkheden om jouw pagina tussen de featured snippets te tonen.

SEO tip #4. Geef je pagina’s een heldere structuur met tussenkoppen

Sinds 2021 laat Google niet alleen volledige pagina’s zien in de zoekresultaten, maar ook delen van een pagina. Wanneer je op een van deze resultaten klikt, kom je niet bovenaan de webpagina uit, maar krijg je meteen het stukje informatie te zien dat relevant is voor je zoekopdracht. Deze relatief nieuwe functie heet passage ranking.

Met deze verbetering in het algoritme kan Google stukken tekst op een pagina beter onderscheiden. Vooral als je lange artikelen of pagina’s met veel tekst op je pagina hebt, kan passage ranking je veel voordelen opleveren.

Het algoritme van Google is slim en komt uit zichzelf al aardig ver om te begrijpen waar verschillende passages in je tekst over gaan. Om de vindbaarheid van passages verder te verbeteren, is het belangrijk dat je je pagina goed structureert. Zorg voor duidelijke tussenkoppen en voeg waar dat relevant is opsommingen of citaten toe.

SEO tip #5. Gebruik duidelijke URL’s

Het algoritme van Google hecht veel waarde aan de URL van een pagina om te achterhalen waar de pagina over gaat. Het is zonde om deze prominente plaats te verspillen aan standaard URL's met codes, vraagtekens en andere nietszeggende informatie. Voeg in plaats daarvan het zoekwoord toe waar je de pagina voor wilt optimaliseren. Houd je URL’s kort en overzichtelijk. Haal alle overbodige informatie weg en gebruik alleen het zoekwoord, eventueel aangevuld met één of twee andere woorden.

SEO tip #6. Schrijf een aantrekkelijke meta-title en meta-description

De meta-title is de paginatitel die in de zoekresultaten komt te staan. De meta description is de omschrijving die eronder komt te staan. Hoewel de meta-title en meta-description geen directe ranking factoren zijn, kunnen ze wel voor meer SEO-succes zorgen.

Met een goede meta-title en meta-description verleid je mensen om op jouw website te klikken in de zoekresultaten (en niet op die van je concurrent die eronder of erboven staat). Dit zorgt voor meer klikken naar je website en dus meer resultaten uit je SEO. Bovendien verhoogt een goede meta-title de click through rate. En dat is op zijn beurt weer wél een ranking factor.

Je kunt verschillende dingen doen om je meta-title en meta-description te verbeteren, zoals:

  • Zet de belangrijkste zoekterm vooraan in de titel en omschrijving
  • Gebruik een call-to-action in je omschrijving, zoals ‘klik hier’ of ‘lees verder’
  • Voeg cijfers toe, zoals een jaartal of het aantal tips dat je in het artikel geeft
  • Woorden als ‘stappenplan’, ‘gids’ of ‘handleiding’ kunnen meer kliks opleveren (maar gebruik dit alleen als het relevant is)
  • Schrijf titels die fijn zijn om te lezen (dus niet zomaar een aaneenschakeling van zoekwoorden)

SEO tip #7. Breid bestaande content uit

Deze SEO tip is voor iedereen die al een pagina heeft die rankt in de zoekresultaten. Wanneer je deze pagina verbetert, kan dat jouw posities in Google ook verbeteren.

Rankt een van je pagina’s al voor een zoekwoord, maar nog niet zo hoog als je zou willen? Verbeter de content op deze pagina dan, zodat jouw website het meest waardevolle resultaat in de zoekresultaten wordt.

En heb je content die al goed rankt op een bepaalde zoekterm? Door de pagina uit te breiden, zorg je dat hij rankt op nog meer relevante zoektermen.

Er zijn verschillende manieren om relevante zoektermen te vinden die je kunt toevoegen aan je artikel:

  • De suggesties onderaan in de Google zoekresultaten
  • De ‘Mensen vragen ook’ vragen in de Google zoekresultaten

SEO tip #8. Zorg dat je website supersnel is

Zoals je eerder in dit artikel las, wil Google zijn gebruikers de best mogelijke ervaring geven. Een belangrijk onderdeel van een goede gebruikerservaring, is snelheid. In een wereld waarin alles steeds sneller gaat, hebben mensen geen geduld meer voor een website die langzaam laadt. Zorg daarom dat je website vliegensvlug is.

Het kan heel verleidelijk zijn om allerlei technische snufjes, tools en plugins toe te voegen aan je website. Maar let op: dit kan je website enorm vertragen. Denk daarom goed na welke toevoegingen je écht nodig hebt en laat de rest achterwege.

Een andere factor die bijdraagt aan de snelheid van je website is je hosting. Veel beginnende ondernemers kiezen voor een budget hosting. Hoewel dit heel voordelig lijkt, zijn de prestaties van je website vaak een stuk minder goed dan wanneer je kiest voor een goede hosting provider.

Twijfel je aan de snelheid van je website? Via tools als Google PageSpeed Insights en Pingdom Tools kun je checken hoe goed jouw website presteert.

SEO tip #9. Zorg dat je website er perfect uitziet op een mobiele telefoon

In augustus 2022 vond 62,06% van al het wereldwijde internetverkeer plaats via mobiele telefoon. Dit percentage neemt al jarenlang toe. Nu meer dan de helft van het internetgebruik plaatsvindt via mobiele telefoon, is het van levensbelang dat je website er goed uitziet op mobiel. Een website die goed werkt op mobiele telefoons zorgt voor een goede gebruikerservaring en wordt door Google beloond met een hoge positie in de zoekresultaten.

Er zijn meerdere dingen waar je op moet letten om je website te optimaliseren voor mobiel. Zorg er allereerst voor dat alle tekst goed leesbaar is en dat afbeeldingen en filmpjes goed worden getoond. Bovendien is het belangrijk dat de knoppen groot genoeg zijn, zodat ze makkelijk aan te klikken zijn.

SEO tip #10. Voeg structured data toe aan je pagina’s

Structured data (ook wel schema markering genoemd) helpt Google om je content beter te begrijpen. Als beloning hiervoor, kan Google je een ‘rich result’ geven. Dit verrijkte resultaat valt extra op in de zoekresultaten en kan voor meer klikken zorgen.

Er zijn veel verschillende soorten rich results, zoals:

  • Nieuwsartikelen
  • Boeken
  • Evenementen
  • FAQ’s
  • How to
  • Vacatures
  • Lokale bedrijven

Naast deze voorbeelden zijn er nog ontzettend veel andere rich results. Een volledig overzicht van alle mogelijkheden voor structured data vind je in de Google Search Gallery.

Zelfs als je geen rich result krijgt in de zoekresultaten, heeft het zin om je content te verrijken met structured data. Het helpt Google namelijk ook om je content beter te begrijpen, wat ervoor zorgt dat je op meer relevante zoektermen gaat ranken.

Door links toe te voegen tussen de verschillende pagina’s op je website, help je Google om de structuur van je website te begrijpen. Wanneer je linkt naar een andere pagina, geef je aan dat die pagina belangrijk en relevant is. Je geeft als het ware SEO-waarde (vaak link juice genoemd) door. Dit geeft de pagina waar je naar linkt een kleine boost in de zoekresultaten.

Interne links toevoegen naar andere pagina’s op je website kan de vindbaarheid van je website verbeteren. Houd deze links wel relevant. Door vanuit een artikel te linken naar andere, gerelateerde artikelen, laat je aan Google weten dat deze artikelen over een vergelijkbaar onderwerp gaan.

Niet alleen de pagina’s waar je naar linkt, maar ook de tekst waar je deze link op zet is belangrijk. Deze tekst wordt ook wel anchor tekst genoemd. Zet je link op relevante woorden die iets zeggen over de pagina waar je naar linkt. Deze tekst helpt Google om te begrijpen waar de pagina over gaat.

Met deze tip gaan we nog wat dieper in op de interne links. Hoe vaker je op je website linkt naar een pagina, hoe meer linkwaarde je aan die pagina geeft. Door op je hele website te linken naar een pagina, geef je die pagina een ontzettende boost in Google. Hoe kun je op elke pagina een link toevoegen, zonder dat het er gek uitziet? Juist, door de links in je menu of footer te verwerken.

Let op: de gebruikerservaring blijft het belangrijkste. Voeg daarom niet zomaar te pas en te onpas links toe aan je menu en footer. Gebruik je menu voor de allerbelangrijkste pagina’s op je website, zoals je dienstenpagina’s. Zet andere belangrijke (landings)pagina’s in je footer. Ook met deze ruimte wil je bewust omgaan. Te veel linkjes kan een averechts effect hebben.

Gebroken links zijn links die naar een niet (meer) bestaande pagina verwijzen. Een link die niet meer werkt is vervelend voor bezoekers van je website. Om diezelfde reden is ook Google er niet blij om. Daarom komen gebroken links je posities in de zoekresultaten niet ten goede. Verhelp gebroken links om de gebruikerservaring van je website te verbeteren en je posities in Google te verbeteren.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om gebroken links op je website (gratis) op te sporen, zoals Screaming Frog en Ahrefs Webmaster Tools.

Heb je via een van bovenstaande tools gebroken links ontdekt op je site? Verhelp gebroken links door een 301-redirect toe te voegen naar een andere relevante pagina op je website. Bij gebroken interne links raden we aan om de link rechtstreeks aan te passen. Zo komt de bezoeker rechtstreeks op de nieuwe pagina uit en is er geen redirect nodig.

Links van andere websites die naar jouw site verwijzen (backlinks genoemd) zijn een belangrijke ranking factor voor Google. Als veel populaire websites naar jouw website linken, laat dat aan Google zien dat jouw website belangrijk is. Dit helpt je om hogere posities in de zoekresultaten te bemachtigen. Het verkrijgen van backlinks wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Er zijn verschillende manieren waarop je backlinks kunt krijgen. Je kunt bedrijven waarmee je samenwerkt vragen om een link, gastbloggen of zelf sterke content schrijven waarmee je op een natuurlijke manier links van andere websites krijgt.

SEO tip #15. Overdrijf alle SEO tips niet: schrijf voor mensen, niet voor robots

SEO is de laatste tien jaar flink veranderd. Vroeger kwamen bedrijven er nog mee weg om hun pagina’s vol te proppen met zoekwoorden, zonder zich maar een seconde bezig te houden met wat de lezer ervan zou vinden. Tegenwoordig kan dat niet meer.

Vandaag gaat de term zoekmachine optimalisatie eigenlijk niet meer helemaal op. Je optimaliseert je website niet voor de robot van Google, maar voor de mensen die op jouw website komen. Als jij deze mensen de best mogelijke informatie en een geweldige ervaring op je website biedt, wordt je daar vanzelf voor beloond.

In de loop der jaren is SEO steeds meer gaan draaien om kwaliteit. Nu algoritmes steeds slimmer worden, wordt de kwaliteit alleen nog maar belangrijker.

Een belangrijk onderdeel van deze kwaliteit is de zoekintentie. Het is niet voldoende om je tekst vol te stoppen met zoekwoorden. Bedenk in plaats daarvan welke informatie iemand zoekt als hij een bepaald zoekwoord intypt. Dit wordt ook wel de zoekintentie genoemd. Zorg er vervolgens voor dat jouw website voldoet aan de zoekintentie die bij het zoekwoord hoort.

Conclusie

SEO is een strategie voor de lange termijn die tijd, moeite en geduld kost. De tijd waarin je snelle ‘hacks’ kom toepassen om je website hoog in Google te krijgen is voorbij. Tegenwoordig draait het allemaal om kwaliteit, autoriteit en gebruikerservaring.

Wil jij zeker weten dat je website vliegensvlug is en dat alles technisch goed in elkaar zit om hoog te kunnen scoren in Google? Daar zijn wij voor! Plan een afspraak en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om je website technisch perfect neer te zetten.

Kennismaken?

Begin met bouwen

Maak werk van jouw ambities in e-commerce. Plan vrijblijvend een afspraak
in voor eerlijk advies en zet je eerste stap naar groei.

Plan een afspraak 013 - 20 321 13