Niche marketing: 4 redenen waarom het belangrijk is om een goede niche te kiezen

Je hoeft maar een paar minuten online te gaan en de advertenties vliegen je om de oren. Als je vandaag de dag wilt opvallen tussen alle andere bedrijven die hun boodschap de wereld in schreeuwen, krijg je het zwaar te verduren. Zoek je een manier om je te onderscheiden van je concurrent en de eerste keuze van je doelgroep te worden? Dan is het tijd om je te verdiepen in niche marketing.

Wat is niche marketing?

Met niche marketing, richt je je op een specifiek, vaak klein deel van de markt: een nichemarkt, vaak aangeduid met alleen het woord niche. Je focust op een relatief kleine doelgroep met producten of diensten die speciaal voor die doelgroep zijn ontworpen of bedacht.

Nichemarkten hebben minder concurrentie dan de hoofdmarkt. Soms is er zelfs maar één aanbieder. Dit maakt niche marketing aantrekkelijk, met name voor relatief kleine bedrijven.

Waarom het slim is om een niche te kiezen

Misschien klinkt het in eerste instantie wat onlogisch om een kleine specifieke doelgroep te kiezen. Als ondernemer wil je juist zoveel mogelijk verkopen. Toch is het wel degelijk een slimme stap om een nichemarkt te kiezen en niet zomaar iedereen aan te spreken met je marketing. Daar zijn verschillende redenen voor.

1. Je hebt te maken met minder concurrentie

Er zijn ontelbaar veel nichemarkten te bedenken. Zoals: mensen die een Golden Retriever hebben, vegan atleten of werkende moeders met twee kinderen. Om er maar een paar te noemen. Als je een goede niche te pakken hebt, zullen er maar weinig anderen zijn die zich op precies dezelfde niche richten als jij. Dit maakt het veel makkelijker om marktleider te worden. Lukt het je om écht een unieke niche te vinden? Dan kun je zelfs de enige speler in je markt worden!

2. Je kunt je doelgroep persoonlijk benaderen

Een bekende regel in de wereld van marketing luidt: “Als je het tegen iedereen hebt, heb je het eigenlijk tegen niemand.” Oftewel: spreek je een grote, uitgebreide groep aan, dan voelt niemand zich specifiek aangesproken.

Het voordeel van niche marketing is juist dat je je doelgroep heel persoonlijk kunt aanspreken. Je weet precies tegen wie je het hebt, tegen welke problemen ze aanlopen en waar ze van dromen. Hierdoor kun je je hele communicatie en marketing heel specifiek inzetten, waardoor je doelgroep zich écht gehoord voelt.

3. Je kunt je budget efficiënter inzetten

Wanneer je je richt op een hele uitgebreide doelgroep of meerdere verschillende doelgroepen, heb je veel marketingkracht nodig om de juiste personen te bereiken. Je hebt een relatief hoog advertentiebudget nodig, om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid werk die nodig is om alle doelgroepen tegelijk aan te spreken.

Door één specifieke niche te kiezen, kun je veel meer focus aanbrengen in je marketing. Je hoeft alleen aanwezig te zijn op de kanalen waar jouw niche ook uithangt. En doordat je precies weet wie je klant is, verlies je geen advertentiebudget aan mensen die toch nooit iets bij je zouden kopen.

4. Je conversie schiet omhoog

Met niche marketing heb je de mogelijkheid om je doelgroep precies te bieden wat ze nodig hebben. In plaats van een algemeen product, lever jij ze iets wat specifiek hun probleem oplost. En daar zit de kracht van niche marketing.

Stel, je hebt last van je knie. Zou je dan het liefst geholpen willen worden door een arts die overal verstand van heeft of een arts die zich jarenlang heeft gespecialiseerd in knie-aandoeningen?

Waarschijnlijk kies je de tweede optie. Met niche marketing gebeurt precies hetzelfde. Doordat jij je doelgroep precies het product biedt dat ze nodig hebben - en niet iets wat vaag in de buurt komt - is de kans heel groot dat mensen jouw product kiezen.

Wanneer je mensen in een specifieke niche een product aanbiedt dat op hen is afgestemd, zijn zij veel sneller bereid om tot aankoop over te gaan dan wanneer je een algemeen product aanbiedt aan een grotere doelgroep. Ook zijn mensen in je niche sneller bereid om een hoger bedrag te betalen voor een product dat speciaal op hun behoeften is afgestemd.

Zo vind je een goede nichemarkt

Kiezen voor een nichemarkt, kan je veel marketing voordeel opleveren. Toch is niet elke niche geschikt voor niche marketing. Daarom is het belangrijk je nichemarkt goed te onderzoeken, voordat je er vol voor gaat. Onderzoek de volgende twee vragen voordat je een nichemarkt kiest:

  • Is deze nichemarkt groot genoeg?
  • Is deze nichemarkt bereid om te betalen voor mijn oplossing?

Als eerste moet de markt groot genoeg zijn. Een nichemarkt van slechts een handvol mensen is zelden voldoende om een succesvol bedrijf op te bouwen. Zorg daarom dat er voldoende behoefte is binnen de markt.

Ga ook na of je doelgroep bereid is om te betalen voor de oplossing die jij ze te bieden hebt. Kun jij ze een beter resultaat bieden dan dat je concurrenten met een algemener, goedkoper product kunnen? Dan is de kans groot dat ze bereid zijn te betalen voor jouw oplossing. Maar voegt jouw specifieke benadering weinig waarde toe? Dan is de nichemarkt waarschijnlijk minder geschikt.

Spreek jij de juiste doelgroep aan met je website?

Het is vandaag de dag relatief makkelijk om zelf een website of webshop te bouwen. Je pakt een kant-en-klare template, verandert wat kleuren, voegt je eigen content toe en bent klaar om je website te publiceren.

Hoewel deze templates het makkelijk en goedkoop maken om een website te bouwen, komen ze ook met een keerzijde: veel websites lijken op elkaar en zijn totaal niet onderscheidend. En dat is jammer, want met niche marketing draait het er juist om dat jij je onderscheidt van alle anderen.

Om jouw niche op een zo persoonlijk en effectief mogelijke manier aan te spreken, is het slim om een website op maat te laten maken. Zo weet je zeker dat jouw website uniek is en kun je hem perfect laten aansluiten op jouw nichemarkt.

Wil je meer weten over hoe dat op maat laten maken van een website of webshop in zijn werk gaat? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op.

blijf op de hoogte

Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Jeroen SpeePim MoolenaarCees van Pelt
Jeroen, Pim en Cees + 50 anderen

Vertrouwen al op de ervaring en doelgerichte aanpak van Not False.