blijf op de hoogte
Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Even snel iets Googelen, online aankopen doen en zelfs rekeningen betalen: we doen het tegenwoordig allemaal via onze mobiele telefoon. Een jaar of tien geleden was het nog een leuke extra om een mobiele website te hebben. Tegenwoordig is een mobiel vriendelijke website van levensbelang.
Waar we vroeger nog een computer opstartten om iets online op te zoeken, doen we dat tegenwoordig even snel via onze smartphone. We zijn zo gewend geraakt aan websites die perfect werken op mobiel, dat we een website die er minder handig uitziet meteen wegklikken. Dan maar door naar de volgende optie, die wél fijn werkt op mobiel.
Nu vraag je je misschien af: ‘Is mijn website mobielvriendelijk?’ In dit artikel leggen we uit hoe je controleert of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten. En blijkt dat je website nog niet perfect werkt op mobiel? Geen zorgen: we geven je meteen een aantal tips die je helpen om je website mobielvriendelijker te maken.
Tegenwoordig kom je er écht niet meer mee weg als je website niet goed werkt op mobiele apparaten. Daar zijn meerdere reden voor.
Het gebruik van smartphones om online te surfen neemt al jarenlang toe. Sinds 2015 zoeken mensen al vaker iets op via hun smartphone of tablet dan via een laptop of computer. De kans is groot dat het merendeel van je website bezoekers een mobiel toestel gebruikt in plaats van een desktop. Daarom kun je de mobiele versie van je website niet langer negeren.
Een mobielvriendelijke website geeft je bezoekers een fijnere gebruikservaring. Ook kan het je meer website bezoekers opleveren. Google geeft mobielvriendelijke websites namelijk voorrang in de zoekresultaten op smartphones. Oftewel: hoe beter je website geoptimaliseerd is voor mobiel, des te meer mobiele bezoekers je ontvangt.
Mensen gebruiken hun smartphone op een andere manier en voor andere doeleinden dan hun laptop of computer. Op laptops en computers zoeken mensen vooral naar informatie over een product of dienst om het op een later moment pas echt te kopen.
Wanneer mensen via hun mobiel iets zoeken, zijn ze vaak juist van plan om meteen actie te ondernemen. Uit onderzoek van Google blijkt dat 92% van de gebruikers die via hun mobiele telefoon naar een product of dienst zochten binnen een dag ook een aankoop deed. Met een mobielvriendelijke website maak je het jouw bezoeker zo makkelijk mogelijk om actie te ondernemen.
Nu je begrijpt waarom het zo belangrijk is dat je website goed werkt op mobiel, wil je waarschijnlijk uitzoeken of jouw website al mobielvriendelijk is.
De makkelijkste manier om te testen hoe je website eruit ziet op mobiel, is de website zelf bezoeken vanaf je eigen smartphone. Test je website het liefst op meerdere verschillende mobiele apparaten. Zo zie je hoe de website eruit ziet en functioneert op verschillende schermformaten. Ook kun je testen of je website snel laadt op apparaten. Als dat niet het geval is, weet je dat je wijzigingen moet aanbrengen om de snelheid te verbeteren.
Een meer subjectieve manier om de mobielvriendelijkheid van je website te controleren, is de Mobile-Friendly test van Google. Deze tool is gratis en gemakkelijk te gebruiken. Het enige wat je hoeft te doen, is naar de Google’s Mobile-Friendly test gaan en daar de URL van je website invullen.
De mobielvriendelijkheidstest van Google geeft je verschillende inzichten. Bijvoorbeeld:
Ook kun je met deze test meteen controleren hoe toegankelijk je website is voor blinden en slechtzienden.
Er zijn twee manieren waarop je je website mobielvriendelijk kunt maken. Je kunt gaan voor een responsive website of een adaptive website. Beide hebben hun voor- en nadelen. Het is belangrijk dat je het verschil begrijpt voordat je voor een van de twee opties kiest.
Een responsive website is een website die past bij het apparaat waarop hij wordt gekeken. Het maakt niet uit wat voor formaat scherm of apparaat je gebruikt, de website past zich automatisch aan. Onder andere de resolutie, beeldgrootte en menu’s worden aangepast aan het scherm waarop je de website bekijkt. Responsive design is de populairste keuze voor het maken van mobielvriendelijke websites.
Bij een niet responsive website ontwerp krijg je dezelfde website te zien die je ook op je computer of laptop zou zien, maar dan op een veel kleiner scherm. De tekst is vaak zó klein dat je steeds moet inzoomen. Ook de knoppen zijn klein en onhandig om op te klikken via een touchscreen. Een niet responsive website zorgt daarom voor veel frustratie bij bezoekers.
Een belangrijk voordeel van responsive design is dat je maar één website hoeft te maken en bijhouden. Je hebt dus geen aparte mobiele website nodig. Dit bespaart je veel tijd en voorkomt ook verwarring bij je bezoekers. Gebruikers hoeven namelijk geen aparte website te bezoeken of app te downloaden.
Er zijn ook nadelen aan een responsive design. Doordat de website zowel goed moet werken op desktop- als mobiele apparaten, kan het moeilijk zijn om de website goed te optimaliseren. Ook zijn responsive websites soms wat langzamer, omdat ze meer gegevens moeten laden dan een aparte mobiele website.
Bij adaptive design maak je een aparte website voor mobiele apparaten. Dit betekent dat er twee versies van je website komen: één voor desktop gebruikers en één voor mobiele gebruikers.
Het belangrijkste voordeel van een adaptive design is dat je elke versie van je website specifiek kunt optimaliseren voor het apparaat waar de versie voor is bedoeld. Hierdoor kan een website sneller laden en kun je een betere gebruikerservaring bieden. Ook geeft een adaptive design je meer controle over hoe je website eruit ziet op verschillende apparaten.
Een adaptief ontwerp brengt echter ook nadelen met zich mee. Het is namelijk een stuk tijdrovender en duurder om twee websites bij te houden dan het is om één website te onderhouden. Ook kan het voor gebruikers verwarrend zijn als ze worden doorgestuurd naar een andere versie van je website als ze op een ander apparaat zitten.
De keuze voor een responsive design of adaptive design hangt af van je eigen voorkeuren. Zoek je een eenvoudige en gebruiksvriendelijke website? Dan is een responsief ontwerp waarschijnlijk de beste optie. Wil je meer controle over hoe je website er op verschillende apparaten uitziet? Dan is een adaptief ontwerp wellicht een betere keuze.
Werkt je website nog niet zo goed op mobiele toestellen als je graag zou willen? De volgende tips helpen je om je website mobielvriendelijker te maken.
Veel mensen gebruiken hun smartphone om ‘even snel’ iets op te zoeken. Een website die langzaam laadt is wel het laatste wat ze willen. Als het te lang duurt voordat je website geladen is, zijn de meeste bezoekers zo weer weg. Zorg daarom dat je website snel is en binnen maximaal twee seconden laadt.
Je kent ze wel, van die super uitgebreide menu’s waar je kunt kiezen uit tientallen verschillende categorieën. Zalando.nl is er een goed voorbeeld van. Op een computer kan dit heel handig zijn om je gebruiker in één keer meerdere opties te geven. Op mobiele apparaten werkt het een stuk onhandiger. Vaak passen al deze opties niet eens in één keer op een beeldscherm. Houd je navigatiemenu simpel en overzichtelijk zodat je bezoekers makkelijk en snel de juiste informatie vinden.
Snel en efficiënt zijn de sleutelwoorden als het gaat om mobielvriendelijke websites. Mensen bezoeken je mobiele website niet om eindeloos te scrollen. Ze willen meteen zien waar ze voor komen. Zet je belangrijkste informatie bovenaan, zodat je bezoeker niet eindeloos hoeft te scrollen.
Om je tekst leesbaar te houden op mobiel, is het belangrijk dat je een groot lettertype gebruikt. Zorg ook dat de knoppen groot genoeg zijn en niet te dicht op elkaar staan. Bekijk tijdens het ontwerpen regelmatig de mobiele versie van je website. Zo zie je meteen of je tekst en knoppen goed leesbaar zijn.
Zoals je eerder in dit artikel las, nemen mensen die een website via hun mobiel bezoeken sneller actie. Misschien zoeken ze het adres van je winkel of ze willen je telefoonnummer achterhalen omdat ze iets willen vragen. Zorg dat bezoekers niet te lang moeten zoeken voordat ze je adres, telefoonnummer of e-mailadres vinden.
Wanneer ondernemers hun website zelf optimaliseren voor mobiele apparaten, gaat er regelmatig wat mis. Wij zetten de meest voorkomende fouten voor je op een rijtje, zodat jij deze fouten niet meer hoeft te maken.
Pop-ups
Op mobiel is het vaak lastig om pop-ups weg te klikken. Om je website mobielvriendelijk te houden, is het slim om pop-ups in zijn geheel weg te laten.
Grote stukken tekst
Wat op een computerscherm een normale alinea is, lijkt op een mobiel toestel al snel een enorme lap tekst. Houd je alinea’s kort om de leesbaarheid te verbeteren. Gebruik bovendien een goed leesbaar lettertype met een minimale lettergrootte van 14px.
Kleine elementen die te dicht op elkaar staan
Zorg voor voldoende ruimte tussen knoppen en linkjes. Dit maakt het makkelijker om erop te klikken. Maak knoppen en links ook groot genoeg. Qua verhouding is een vinger op een mobiel scherm een stuk groter dan het pijltje op je desktop.
Onhandige formulieren
De meeste mensen hebben weinig zin om een lang formulier in te vullen via hun mobiele telefoon. Gebruik daarom zo min mogelijk formulieren. En als je ze toch gebruikt: houd ze kort. Nog een tip: schakel auto-correctie uit voor het invullen van formulieren. Vaak willen gebruikers namelijk iets anders invullen dan wat autocorrectie ervan maakt.
Lange pagina’s
Op een mobiele telefoon is het een stuk onhandiger om het overzicht over een pagina te bewaren dan het is op een desktop. Houd je pagina’s daarom kort en bondig. Zo houd je je website behapbaar voor mobiele gebruikers en voorkom je dat ze eindeloos moeten scrollen.
Wil jij een website die perfect werkt op zowel desktop als mobiel? Laat het bouwen van je website dan gerust aan ons over. Wij bouwen je website volledig op maat. Zo krijg je een website die perfect bij jou past. Trage dertien-in-een-dozijn thema’s en plug-ins die je website onnodig ingewikkeld maken? Daar doen wij niet aan. Wij zorgen dat jouw website zowel voor je publiek als achter de schermen op-en-top in orde is.
Meer weten over wat mogelijk is? Neem dan vrijblijvend contact op en plan een afspraak in!
Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Vertrouwen al op de ervaring en doelgerichte aanpak van Not False.