blijf op de hoogte
Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
In een tijd waarin de wereld elke dag een stukje sneller lijkt te draaien, is een snelle website essentieel. Veel ondernemers spenderen uren aan het uiterlijk van hun website, maar verliezen de werking en daarmee de snelheid ervan totaal uit het oog. En dat is zonde, want met een trage website laat je veel klanten en omzet liggen.
Is jouw website snel genoeg of loop je nog veel kansen mis? Met de 4 tools in dit artikel kun jij eenvoudig zelf de snelheid van je website testen. En blijkt uit de test dat je website trager is dan je zou willen? Lees dan nog even verder, want we geven je meteen een aantal tips om de snelheid van je website te verbeteren.
Een langzame website kost je meer dan je lief is. Je bezoekers verwachten namelijk een website die snel laadt. Wanneer je website meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden, klikt 40% van de bezoekers weg, blijkt uit onderzoek van Neil Patel.
Een vertraging van slechts één seconde zorgt al voor een conversieverlies van 7%. Dat lijkt weinig, maar op lange termijn kan dit relatief kleine percentage een enorme hap uit je winst nemen. Stel: je hebt een e-commerce website waarmee je een gemiddelde omzet van €1000,- per dag draait. Als je website één seconde langer nodig heeft om te laden, kost dat je €25.000,- aan omzet per jaar.
Het conversieverlies is niet de enige reden waarom je een snelle website nodig hebt. Wanneer je website traag laadt, heeft dat een nadelig effect op je Google posities. Google wil zijn bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring bieden. En een langzame website biedt nou eenmaal niet de beste gebruikerservaring. Daarom is laadsnelheid sinds 2010 een ranking factor van Google. Een snelle website helpt je om hogere posities in Google te bemachtigen en zo meer organische bezoekers naar je website aan te trekken.
Je begrijpt het: een snelle website is essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Gelukkig zijn er meerdere handige tools waarmee je de snelheid van je website kunt controleren. Wij zetten onze favorieten voor je op een rij.
We trappen af met de PageSpeed tool van Google zelf. Deze gratis tool analyseert de snelheid van je website en geeft je een score tussen de 0 en 100. De tool kijkt naar zowel de mobiele als de desktop versie van je website. Ook geeft Google PageSpeed je meteen wat tips om je website snelheid te verbeteren.
Samen met Google PageSpeed is Pingdom een van de bekendste tools om je website snelheid te meten. De resultaten geven je een overzicht van je snelheid en de factoren die eventuele vertraging veroorzaken, zoals afbeeldingen, video's en scripts. Zo heb je meteen wat ideeën over hoe je de snelheid van je website kunt verbeteren.
Nog een veelgebruikte tool waarmee je kan achterhalen hoe snel je website is, is GT Metrix. Deze tool is een stuk uitgebreider dan PageSpeed en Pingdom. Naast de Web Vitals score die Google gebruikt, toont GT Metrix ook nog een andere score: je GTmetrix Grade. Naast cijfers over hoe snel je website is, geeft GT Metrics je veel concrete verbeterpunten waarmee je de snelheid van je website kunt verbeteren. Bovendien geeft de tool veel uitleg en informatie over de punten waarop je website nog niet optimaal presteert.
Met Webpagetest kun je de laadsnelheid van je website testen via verschillende locaties en zelfs verschillende browsers. Ook heb je via de geavanceerde instellingen keuze uit diverse netwerken, zoals kabel en 3G. Webpagetest laat je ontzettend veel data zien. Dit kan wat overweldigend zijn als je voor de eerste keer de snelheid van je website test. Daarom raden we je aan om te focussen op de punten die jou het meest op te leveren.
Met bovenstaande tools meet je de snelheid van je website. Maar hoe snel moet je website eigenlijk zijn? Een gemiddelde internetgebruiker verwacht dat een webpagina binnen ongeveer 2 seconden is geladen. Dit is een goede richtlijn om aan te houden. Test ook eens hoe snel de website van je concurrenten is. Om niet voor hen onder te doen, wil je ervoor zorgen dat jouw website minimaal even snel wordt geladen als die van je concurrenten.
Blijkt na het testen van je website snelheid dat je laadsnelheid wat langzamer is dan je gehoopt had? Niet getreurd: er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de snelheid van je website te verbeteren.
Je hosting provider heeft veel invloed op hoe snel je website laadt. Kies daarom niet zomaar blind de goedkoopste hosting. Ga in plaats daarvan na wat voor resultaten je kunt verwachten bij deze host.
De meeste websites werken met de scripttaal PHP. Het is belangrijk dat je gebruik maakt van de nieuwste versie. Deze is namelijk steeds een stuk sneller dan de vorige. Je stelt de PHP in via je webhosting-account. Let wel op: maak eerst een back-up voordat je overstapt naar een nieuwere PHP-versie. Zo voorkom je dat je site crasht.
Naast een recente PHP-versie heb je ook een zo recent mogelijke HTTP-versie nodig. HTTP (HyperText Transfer Protocol) is de taal die servers en browsers gebruiken om met elkaar te communiceren. Door het nieuwste HTTP-protocol (HTTP/2) te gebruiken, worden je data op een zo efficiënt mogelijk manier via het internet overgebracht. Met deze HTTP-versie is je website niet alleen sneller, maar ook veiliger en mobielvriendelijker.
Wanneer je een website bezoekt, wordt de content van die website (zoals de afbeeldingen en tekst) gedownload vanuit een server. Hoe groter de afstand tussen de server en website-bezoeker, hoe trager je website laadt. Je lost dit probleem op met een CDN: een Content Delivery Network. Een CDN is een netwerk van servers die geografisch verspreid zijn in verschillende datacenters verspreid over de hele wereld. Je website wordt steeds geladen vanuit de dichtstbijzijnde server. Vooral als je veel internationaal verkeer krijgt, is het verstandig om een CDN te gebruiken.
Moderne camera’s zijn in staat om haarscherpe en grote afbeeldingen te maken. Dat is handig als je een afbeelding wilt afdrukken, maar niet nodig als je een afbeelding op je website plaatst. Te grote afbeeldingen zorgen ervoor dat je website ontzettend traag laat. Verklein je afbeeldingen daarom voordat je ze op je website zet. Door je afbeeldingen te comprimeren, zorg je ervoor dat je de bestandsgrootte verkleint, zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Je kunt afbeeldingen comprimeren met Photoshop of een online tool als Wecompress.
Waar afbeeldingen je website al kunnen vertragen, hebben audio en video een nóg grotere impact. Om toch audio of video toe te voegen aan je website, kun je deze beter eerst ergens anders uploaden, zoals YouTube, Vimeo of Soundcloud en vervolgens embedden op je website.
Is je website traag, maar weet je niet precies waar het door komt? Heb je alle bovenstaande stappen gevolgd, maar is je website nog steeds niet zo snel als je zou willen? Of wil je een nieuwe maatwerk website laten bouwen die gebruiksvriendelijk en razendsnel is? Dat is precies waar wij je bij kunnen helpen! Neem contact op, plan een vrijblijvende kennismaking in en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.
Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Vertrouwen al op de ervaring en doelgerichte aanpak van Not False.