E-commerce, Webdesign, Ontwerp

7 webshop design tips voor een gebruiksvriendelijke en converterende webwinkel

Vraag de gratis webshop scan aan!

Kom erachter hoe jouw webshop presteert met onze webshop scan.

  • Technisch: performance en hosting
  • Gebruiksvriendelijkheid: design en usability
  • Veiligheid: SSL certificaat, veiligheidslekken

Een goed webshop design kan het verschil maken tussen een klant die een aankoop doet en een klant die zijn winkelmandje achterlaat. Sterker nog: als jouw e-commerce design niet in orde is, kan een potentiële klant het gewenste product misschien niet eens vinden, terwijl je het wel gewoon op voorraad hebt.

Kortom: een webshop design kan het succes jouw e-commerce bedrijf maken of breken. Om jou te helpen een gebruiksvriendelijke en converterende webwinkel op te zetten, delen we in deze blog 7 webshop design tips.

Waarom is webshop design belangrijk?

Met het design van je webshop zet je een sfeer neer voor jouw e-commerce bedrijf. Je geeft je bezoeker een idee van wie jij bent en waar je voor staat. Modern en strak, warm en elegant of speels en kleurrijk: je kunt alle kanten op. De keuzes die je maakt in je ontwerp, bepalen voor een groot deel de eerste indruk die een bezoeker heeft.

Een webshop die er mooi uitziet kan je conversiepercentage verhogen. Je webshop is te vergelijken met een etalage, maar dan online. Binnen 7 seconden bepaalt een bezoeker die langskomt of hij verder wil winkelen of wegklikt. Als jouw webshop er mooi en overzichtelijk uitziet, is de kans groter dat een bezoeker langer blijft hangen en uiteindelijk iets koopt.

Let wel op: je webshop ontwerp moet niet alleen mooi zijn, maar vooral ook duidelijk. Je wilt het voor je bezoeker zo makkelijk mogelijk maken om door je website te navigeren. Wanneer bezoekers makkelijk en snel vinden wat ze zoeken, is de kans het grootst dat ze bij jou kopen (en niet afhaken om naar een concurrent te gaan waar ze het product makkelijker kunnen vinden).

7 tips voor een gebruiksvriendelijk webshop design

Wil jij een webshop die er mooi uitziet en ook goed converteert? Volg dan de volgende e-commerce design tips.

1. Maak je webshop mobielvriendelijk

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon of tablet om online te shoppen. Een webshop die niet goed werkt op mobiel kan je veel klanten kosten. Zorg daarom dat je design responsive is, zodat je webshop zowel op desktops als mobiele apparaten goed te gebruiken is.

2. Houd het simpel

Met een strak en eenvoudig ontwerp maak je het makkelijk voor je klant om door de webshop te navigeren. Voorkom dat je klanten overweldigt met te veel afleidende elementen en onoverzichtelijke lay-outs. Niemand winkelt graag in een chaotische winkel. Houd het ontwerp overzichtelijk, zodat de belangrijkste onderdelen eruit springen. Geloof ons: dit komt je conversie ten goede.

3. Gebruik conversieverhogende elementen

Nu we het toch over conversie hebben: voeg elementen toe waarmee je jouw bezoeker subtiel begeleidt om een aankoop te doen. Denk aan elementen als:

  • Een USP-balk bovenaan het scherm waar je redenen geeft om in jouw webshop te kopen
  • Een vaste plek voor aanbiedingen en acties
  • Upsell- of promo-aankondigingen, zoals ‘Besteed nog €10 euro voor gratis verzending’

4. Gebruik kwalitatieve afbeeldingen

Professioneel-uitziende afbeeldingen met hoge resolutie zijn essentieel om je producten goed te laten zien en klanten te overtuigen om een aankoop te doen. Je klant kan je producten niet in het echt zien of voelen. Met kwalitatieve afbeeldingen zorg je dat de klant alsnog een goed beeld krijgt van het product.

5. Voeg duidelijke omschrijvingen toe

Klanten moeten weten wat ze precies kopen. Zorg er daarom voor dat je productomschrijvingen helder en informatief zijn. Gebruik bulletpoints om de belangrijkste kenmerken en voordelen te benadrukken. Voorkom ingewikkelde woorden of vaktermen. Maak je beschrijvingen juist zo eenvoudig mogelijk, zodat je klant ze makkelijk begrijpt.

6. Voeg reviews en beoordelingen toe

Om online iets te verkopen, moet je zorgen dat klanten je vertrouwen. Een van de eerste dingen waar klanten naar kijken om te zien of een webshop betrouwbaar is, zijn de reviews. Door (eerlijke) reviews en beoordelingen toe te voegen aan je webshop ontwerp, verhoog je je geloofwaardigheid in de ogen van bezoekers. Dit levert je meer verkopen op.

7. Test wat werkt

Conversie is de sleutel tot succes in e-commerce. Elke verandering in het design van je webshop heeft potentieel invloed op je conversie. Twijfel je tussen verschillende design-opties? Of overweeg je iets aan te passen? Test dan welke invloed dit heeft op je conversie. Door constant kleine tests te blijven uitvoeren, kun je het conversiepercentage van je webshop steeds verder verhogen en zo steeds meer winst maken.

Breng jouw webshop design naar een hoger niveau

Een goed webshop ontwerp past bij jouw bedrijf, ziet er aantrekkelijk uit en maakt het zo makkelijk mogelijk voor klanten om de juiste producten te vinden en kopen. Daarnaast bevat het elementen die vertrouwen opwekken en klanten overtuigen iets te kopen.

Er zijn veel dingen waar je op moet letten als je een goed e-commerce design neer wilt zetten. Bovendien is er niet één ontwerp wat goed werkt voor alle webshops. Je haalt de meeste winst met een e-commerce ontwerp op maat dat precies is afgestemd op jouw bedrijf.

Ben jij klaar om jouw e-commerce bedrijf naar een hoger niveau te tillen en zoek je naar een design dat daarbij past? Daar heb je ons voor! Wij zorgen voor een webshop design dat jou op het lijf is geschreven. Geen standaard templates, maar precies de webshop die jij nodig hebt om het te gaan maken in de wereld van e-commerce.

Kennismaken?

Begin met bouwen

Maak werk van jouw ambities in e-commerce. Plan vrijblijvend een afspraak
in voor eerlijk advies en zet je eerste stap naar groei.

Plan een afspraak