16 marketing tips om te winnen tijdens Black Friday en Cyber Monday

Waar Black Friday jaren geleden nog een typisch Amerikaans feestje was, is het tegenwoordig niet meer weg te denken uit het Nederlandse e-commerce landschap. Een week lang staat de wereld op zijn kop: de kortingen vliegen je rond de oren en menig consument is op zoek naar de beste deal.

Voor e-commerce ondernemers is Black Friday een dag waarop je een recordomzet kunt draaien, mits je je goed voorbereid. Wil je zeker weten dat je de juiste maatregelen hebt getroffen, zodat je geen inkomsten misloopt? Wij zijn er voor je! In deze blog lees je 16 tips om het maximale uit jouw Black Friday marketing te halen.

Wanneer is Black Friday?

Black Friday valt dit jaar op vrijdag 25 november 2022. Het Black Friday weekend (inclusief Cyber Monday op de maandag na Black Friday) vindt plaats van 25 november 2022 tot maandag 28 november 2022.

Black Friday is onlosmakelijk gekoppeld aan Thanksgiving, wat jaarlijks wordt gevierd op de vierde donderdag van november. De dag na Thanksgiving stunten Amerikaanse winkels met enorme kortingen. In de afgelopen jaren is deze Amerikaanse traditie overgewaaid naar Nederland.

Hoewel Black Friday officieel begint op 25 november, beginnen veel e-commerce bedrijven al veel eerder met Pre-Black Friday deals. Veel e-commerce bedrijven beginnen op de vrijdag vóór Black Friday (dit jaar op 18 november) al met acties en er zijn zelfs bedrijven die vanaf Singles Day op 11 november al met hun prijzen begint te stunten.

16 marketing tips voor Black Friday 2022

Black Friday betekent voor veel retailers het startschot van het piekseizoen rond de feestdagen. Met deze 16 Black Friday tips haal jij nóg meer uit deze belangrijke periode.

1. Begin op tijd met Black Friday acties

Wacht niet tot Black Friday met het bekendmaken van je deals. Veel consumenten leven al weken toe naar de dag: ze zoeken de beste acties om op Black Friday hun slag te slaan. Volgens onderzoek van Lightspeed start de zoektocht naar de beste deal op 9 november: al lang vóór Black Friday dus.

Door je deals al op tijd aan te kondigen, bereik je een grote groep kopers in de oriëntatiefase die je anders gemist zou hebben. Zo bouw je al in de aanloop naar Black Friday een warm publiek op en is de kans groot dat je op de dag zelf stukken meer verkopen maakt. Nog een voordeel van op tijd beginnen met je Black Friday deals: in het weekend tussen Black Friday en Cyber Monday zijn de advertentiekosten torenhoog. De weken daarvoor is het een stuk goedkoper om je doelgroep te bereiken.

2. Verleng je acties tot Cyber Monday

Het is niet alleen belangrijk om op tijd te beginnen met je Black Friday deals, maar ook om de acties lang genoeg online te houden. Naast Black Friday is ook de maandag erop (Cyber Monday) een gelegenheid om een piek in je omzet te creëren. Verleng daarom je acties tot Cyber Monday of biedt nieuwe acties aan om nóg meer verkopen te krijgen.

3. Denk na over je aanbiedingen

Black Friday draait om speciale aanbiedingen. Dit kunnen torenhoge kortingen zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om iets unieks aan te bieden. Zorg dat je je onderscheid van concurrenten. Nog een tip: wees eerlijk over de kortingen die je geeft. Tijdens Black Friday maken veel mensen er een sport van om de beste aanbieding te vinden: daardoor vergelijken ze meer dan gemiddeld.

4. Maak een goede actiepagina

Met een actiepagina (één voor je hele webshop of een aparte pagina voor elke categorie) maak je snel duidelijk welke producten in de aanbieding zijn. Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke pagina waar klanten zich makkelijk kunnen oriënteren. Met de volgende tips haal je het maximale uit jouw actiepagina:

  • Verwerk 'Black Friday' in de URL om branded verkeer aan te trekken
  • Gebruik geen jaartallen, zodat je de actiepagina elk jaar opnieuw kunt gebruiken: je bouwt zo na verloop van tijd linkwaarde op en zorgt dat de pagina jaar na jaar beter gevonden wordt
  • Houd de URL van je actiepagina altijd online
  • Maakt niet te veel verschillende actiepagina's aan, zodat je op één pagina zoveel mogelijk linkwaarde opbouwt
  • Zorg dat de pagina goed vindbaar is door deze te optimaliseren voor Google

5. Houd rekening met langere bezorgtijden

Tegenwoordig is het heel normaal om binnen één dag te bezorgen. Op Black Friday is dat een ander verhaal: doordat er op één dag tijd zoveel wordt gewinkeld, worden bezorgdiensten overbelast. Beloof klanten daarom niet dat hun bestelling binnen 24 uur wordt bezorgd. Communiceer duidelijk wanneer een klant zijn pakketje kan verwachten.

6. Bied een langere retourtermijn aan

Veel consumenten gebruiken Black Friday of Cyber Monday om hun kerstcadeautjes voordelig in te slaan. Het nadeel hiervan, is dat de wettelijke retourtermijn van 14 dagen ruim voor Kerstmis al is verstreken. Door je klanten de gelegenheid te geven om tot na de kerst te ruilen of retourneren, geef je ze een extra reden om bij jou te bestellen. Bang dat je hierdoor meer retourzendingen krijgt? Uit onderzoek blijkt dat een langere retourtermijn juist voor minder retourneringen zorgt: als mensen een product langer in huis hebben, raken ze er meer gehecht aan.

7. Koop slim in

Met Black Friday in het vooruitzicht is het extra belangrijk om zo scherp mogelijk in te kopen. Hierdoor kun je namelijk ook betere acties bieden aan je klanten. Zorg ook dat je voldoende voorraad hebt van de producten waar je acties op gaat draaien. Zo voorkom je dat je omzet misloopt doordat een product is uitverkocht. Om uit te vinden welke producten waarschijnlijk populair zijn tijdens Black Friday, kun je analyseren welke producten de weken van tevoren het meest bekeken worden.

8. Zorg dat je website snel is (en veel verkeer aankan)

Hoe trager je website is, hoe meer mensen afhaken. Ook je posities in Google worden er niet beter op als je website langzaam laadt. Zorg daarom vóór Black Friday voor een snelle website, om je bezoekers een fijne ervaring te bieden. Houd er rekening mee dat er tijdens Black Friday veel meer bezoekers op je website komen: zorg dat je servers deze piek in verkeer aankunnen. Het zou zonde zijn als je verkopen misloopt doordat je website uitvalt. Door voorafgaand aan Black Friday een stresstest te doen, controleer je of je website bij hoge bezoekersaantallen goed blijft werken.

9. Zorg dat je website technisch goed in elkaar zit

Een snelle laadtijd is een belangrijk onderdeel van de gebruikerservaring (en daarmee de kans dat iemand iets koopt) van je website, maar het is zeker niet de enige factor. Er zijn nog een aantal andere dingen die je kunt doen om je website technisch goed te optimaliseren voor je klant én voor Google:

  • Zorg dat je klant tegen zo min mogelijk (het liefst helemaal geen) 404 error pagina's aanloopt
  • Speur gebroken links en verdwenen landingspagina's op. Gebruik 301 om deze pagina's door te verwijzen naar relevante pagina's die nog wel bestaan
  • Optimaliseer je meta descriptions en tags door het zoekwoord Black Friday te vermelden (dit verhoogt de kans dat iemand tijdens de periode rond Black Friday doorklikt naar je website)

10. Optimaliseer je webshop voor mobiele apparaten

Meer dan de helft van de online verkopen (58%) wordt gedaan via mobiele apparaten. Daarom is het essentieel dat jouw webshop goed presteert op smartphones en tablet. Wanneer de gebruikerservaring van je webwinkel op mobiel slecht is, kan dat je veel verkopen en omzet kosten.

11. Red verlaten producten in de winkelwagen met e-mailmarketing

Uit onderzoek blijkt dat 75% van de consumenten regelmatig een webshop verlaat zonder af te rekenen. Hier kun je op inspelen met e-mailmarketing. Zo kun je instellen dat mensen die iets in hun winkelwagen hebben geplaatst, maar niet hebben afgerekend, automatisch een e-mail krijgen. Dit kan ervoor zorgen dat ze alsnog afrekenen.

12. Optimaliseer je advertenties voor Black Friday marketing

Maak je gebruik van Google Ads? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om in aanloop naar Black Friday meer uit je advertenties te halen.

  • Stel een countdown-functie in die aftelt naar het einde van een actie.
  • Zorg voor een goede call-to-action in je advertentietekst waarmee je een klant triggert om op de advertentie te klikken. Om meer urgentie toe te voegen, kun je bijvoorbeeld de termen: 'op=op', 'X% korting' of 'nog maar X verkrijgbaar' toevoegen aan je advertentietekst.
  • Vermeld de term 'Black Friday' in je advertenties. Consumenten zijn in deze periode actief op zoek naar Black Friday deals. Door deze woorden letterlijk te gebruiken, kun je je doorklikratio drastisch verhogen.

13. Maak gebruik van remarketing campagnes

Black Friday is een perfecte gelegenheid om eerdere bezoekers opnieuw op te zoeken. Bezoekers die je webwinkel eerder bezochten zonder iets te kopen, zijn mogelijk wél geïnteresseerd nu veel producten in de aanbieding zijn. Je bereikt eerdere bezoekers opnieuw door gebruik te maken van remarketing campagnes in Google Ads of Facebook Ads.

14. Help klanten bij hun keuze door Gift Guides aan te bieden

Veel mensen grijpen Black Friday aan om hun feestdagen inkopen te doen. Door Gift Guides te creëren help je ze om een keuze te maken (en kun je meteen je belangrijkste deals naar voren brengen). Je kunt Gift Guides creëren voor verschillende klanten, zoals 'de sportieveling' of 'de gadgetliefhebber'. Maak voor elk segment een aparte landingspagina waar je naast producten ook content op kunt plaatsen. Zo maak je het zo makkelijk mogelijk om een keuze te maken.

15. Laat je bezoekers verlanglijstjes maken

Een verlanglijstje-functie in je webshop kan veel voordelen opleveren. Met zo'n verlanglijstje kunnen bezoekers vóór Black Friday al aangeven waar ze in geïnteresseerd zijn. Op de dag zelf kun je deze bezoekers een mooie actie sturen voor de producten op hun verlanglijst. Nog een voordeel van verlanglijstjes, is dat ze je vertellen in welke producten je bezoekers het meest geïnteresseerd zijn. Dit kan je helpen om de juiste producten in te kopen, zodat je op Black Friday precies genoeg voorraad hebt.

16. Gebruik tijdsdruk om je conversie te verhogen

Mensen die koopjes jagen op Black Friday of Cyber Monday voelen zich genoodzaakt om snel te kopen. De acties lopen vaak maar één dag en doordat veel mensen op deze dag hun slag slaan, raakt de productvoorraad snel op. Als e-commerce ondernemer kun je hier slim gebruik van maken. Door een countdown timer toe te voegen, voeg je urgentie toe aan je actie. Dit geeft een boost aan de conversie.

Ben jij al goed voorbereid?

Vanaf begin november barst de Black Friday gekte los. Ben jij al goed voorbereid? Wij helpen je graag om jouw webshop in topconditie te krijgen voor de drukste periode van dit jaar. Neem gerust contact op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om je webshop klaar te stomen voor het piekseizoen.

blijf op de hoogte

Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Jeroen SpeePim MoolenaarCees van Pelt
Jeroen, Pim en Cees + 50 anderen

Vertrouwen al op de ervaring en doelgerichte aanpak van Not False.