Zo maak jij een waardevolle landingspagina

Vraag de gratis webshop scan aan!

Kom erachter hoe jouw webshop presteert met onze webshop scan.

We controleren je webshop op:
  • Technisch: performance en hosting
  • Gebruiksvriendelijkheid: design en usability
  • Veiligheid: SSL certificaat, veiligheidslekken
  • SEO: Zoekmachine vriendelijkheid
  • En nog veel meer..

Een landingspagina kan het succes van je marketing campagne maken of breken. Deze bijzondere pagina staat los van de rest van je website en heeft een bijzonder doel. Je kunt een landingspagina gebruiken om verkeer naar je website te trekken of om bezoeker vanuit je advertenties naartoe te sturen.

Wat is een landingspagina precies? Waar moet een goede landingspagina aan voldoen? En misschien wel het belangrijkste: hoe kom je aan zo’n landingspagina? Daar lees je in dit artikel alles over.

Wat is een landingspagina?

Simpel gezegd is een landingspagina de eerste pagina waarop een bezoeker terecht komt (of ‘landt’) wanneer hij je website bezoekt. Landingspagina’s zijn vaak bedoeld om hoog te scoren via Google en op deze manier bezoekers naar de website te trekken. Ook kun je een landingspagina gebruiken om bezoekers vanuit advertenties op te laten landen.

Een belangrijke eigenschap van landingspagina’s, is dat ze conversiegericht zijn. Elke landingspagina heeft één specifiek doel. Nadat je als bezoeker op deze pagina terecht komt, word je vaak doorverwezen naar een andere relevante pagina op de website. Welke pagina dit is, hangt af van het doel van de landingspagina.

Het doel van een landingspagina

Een landingspagina geeft bezoekers (vanuit de organische Google-resultaten of een advertentie) een plaats om te landen op je website. Vervolgens begeleidt de pagina deze bezoekers om een volgende stap te nemen. Een goede landingspagina heeft één specifiek doel, zoals leads verzamelen, een product verkopen, de bezoeker informeren of een bezoeker aansporen contact op te nemen.

Met een goede landingspagina begeleid je een bezoeker om de volgende stap in de klantreis te nemen. Een landingspagina begint met de relevante content die een bezoeker verwacht wanneer hij doorklikt naar je pagina. De pagina is echter niet compleet zonder een duidelijke call to action en eventuele extra content die nodig is om je bezoeker te overtuigen.

Waarom heb je een landingspagina nodig?

Je zet een landingspagina in om bezoekers vanuit een andere plek op het internet (bijvoorbeeld de zoekresultaten in Google of social media) op jouw website te laten landen en vervolgens aan te sporen de volgende stap te nemen. Een landingspagina helpt je dus om bezoekers binnen te halen en om te zetten naar lead of klant.

Veel websites werken met meerdere landingspagina’s op basis van verschillende doelen. Je kunt landingspagina’s koppelen aan een specifieke campagne, een product of dienst of een stap in de klantreis, bijvoorbeeld van nieuwe bezoeker naar lead of van lead naar klant. Wat jouw doel ook is, een landingspagina is dé manier om een bezoeker in de richting van dat doel te krijgen.

Kenmerken van een waardevolle landingspagina

Uiteindelijk heb je pas echt iets aan een landingspagina als hij:

  1. De aandacht van je bezoeker weet vast te houden

  2. Ervoor zorgt dat je bezoeker daadwerkelijk de volgende stap zet

Is je landingspagina niet wat je bezoeker hoopt te zien? Dan ben je hem zo weer kwijt. Hetzelfde geldt als je call to action niet sterk genoeg is. Doen bezoekers niet wat je wilt dat ze doen? Dan heeft de landingspagina ook niet zoveel nut.

Een goede landingspagina is relevant en gericht op conversie.

Relevant

Op een landingspagina zet je niet zomaar wat informatie. Het is belangrijk dat alles wat je op je landingspagina plaatst relevant is voor zowel jouw doel als dat van je bezoeker.

Verplaats je in het hoofd van jouw klant en bedenk je met welk idee diegene op jouw landingspagina terecht komt. Wil je klant meteen iets kopen, eerst meer informatie lezen of verschillende opties vergelijken? Zorg dat je landingspagina voorziet in die behoefte. Zo voorkom je dat je bezoeker meteen wegklikt en neem je hem mee in wat je te vertellen hebt.

Ondertussen wil je ook je eigen doelen niet uit het oog verliezen. Wat moet de landingspagina voor jou doen? Zorg dat dit terugkomt op je landingspagina in de vorm van een duidelijke call to action.

Converterend

Een goede landingspagina staat in dienst van één doel (en niet meer!). Haal al het andere weg, want dat leidt alleen maar af van de boodschap die je wilt overbrengen. Het laatste wat je wilt, is je bezoeker verwarren met te veel opties. Een verwarde bezoeker neemt minder snel actie.

Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk om actie te nemen. Zorg ervoor dat de knop, contactinformatie of het invulformulier snel te vinden zijn en goed opvallen. Maak daarnaast gebruik van to-the-point teksten in een leesbaar lettertype. Zo schep je zoveel mogelijk duidelijkheid voor je bezoeker, wat leidt tot een hogere conversie.

Zo maak je zelf een landingspagina

Je weet nu wat een landingspagina is, waarom je een landingspagina nodig hebt voor je bedrijf én waar een goede landingspagina aan moet voldoen. Waarschijnlijk vraag je je nu af: “Maar hoe maak ik dan een landingspagina?” Daar zijn twee manieren voor. We leggen ze allebei uit.

Zelf makkelijk een landingspagina maken

Er zijn meerdere tools op de markt waarmee je zelf - zonder te hoeven coderen - landingspagina’s kunt bouwen.
Denk bijvoorbeeld aan de volgende tools:

De kosten voor deze tool variëren tussen de 50 en 150 dollar per maand. Elk van deze tools komt met meerdere templates die je kunt gebruiken als basis voor je landingspagina. Deze kun je vervolgens makkelijk aanpassen naar je eigen huisstijl. Je kunt tekst, afbeeldingen en knoppen toevoegen en de elementen die je niet wilt gebruiken weghalen.

Met bovenstaande tools kun je in relatief korte tijd, zonder enige design- of codeer skills een landingspagina maken. Hoewel dit een prima oplossing kan zijn voor beginnende ondernemers, is de kans groot dat je vroeg of laat tegen beperkingen aanloopt. Zo is het niet altijd even goed mogelijk om de analytics van deze platformen te koppelen aan de rest van je website. Ook qua design zijn de mogelijkheden beperkt en kun je je pagina niet altijd precies zo vormgeven als je eigenlijk zou willen.

Een landingspagina op maat

Door een landingspagina op maat te (laten) maken, zorg je dat de pagina onderdeel blijft van je website. Dit is niet alleen handig als je de prestaties van je pagina wilt analyseren, maar geeft je ook eindeloze vrijheid om je pagina precies zo in te richten als je zelf wilt.

In eerste instantie kost het op maat laten maken van een landingspagina meer werk (of als je het uitbesteedt: meer geld). Maar let op: het levert je uiteindelijk ook meer op.

Een op maat gemaakte landingspagina sluit perfect aan op de rest van je website, wekt vertrouwen op bij je doelgroep (wat op zijn beurt zorgt voor meer sales) en geeft je een volledig inzicht in de prestaties van je campagne.

Landingspagina laten maken?

Kies jij voor een landingspagina waarbij je de touwtjes volledig zélf in handen hebt? Waarmee je een professionele uitstraling en naadloze ervaring biedt voor je bezoeker? Kortom: wil jij een landingspagina op maat laten maken? Wij staan voor je klaar om het werkelijk te maken. Neem gerust contact met ons op om te ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen.


Kennismaken?

Begin met bouwen

Maak werk van jouw ambities in e-commerce. Plan vrijblijvend een afspraak
in voor eerlijk advies en zet je eerste stap naar groei.

Plan een afspraak 013 - 20 321 13