Nieuwe webshop: waar moet je op letten?

Wil je een nieuwe webshop lanceren of je huidige webshop vernieuwen? Met deze tips maak je de juiste keuzes voor een succesvolle webwinkel, nu én als je doorgroeit.

1. Bepaal wat je wil bereiken

Je kiest niet zomaar voor een nieuwe webshop. Het is een uitgelezen mogelijkheid om opnieuw je doelen te bepalen. Stel ze op en maak ze SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Zodat je weet waar je met je webshop naartoe werkt en wat je nodig hebt om je doelen te halen. Denk aan het platform, de functionaliteiten en koppeling met de systemen die je al gebruikt of wilt gaan gebruiken. Zo kun je ook al inschatten of je genoeg hebt aan een standaard webshop of dat je maatwerk nodig hebt.

2. Kies een webshopsysteem op de groei

Als je al een webshopsysteem gebruikt, kun je daar dan mee door? Of is het slimmer om over te stappen? Als je huidige systeem ‘end of life’ raakt, loop je veiligheidsrisico’s én loop je omzet mis. Want er zitten dan geen support en updates meer op. Stap dus op tijd over op een nieuwe versie van je systeem, of overweeg een overstap naar een 100% e-commerce-systeem zoals Shopware. Ultiem schaalbaar, snel en veilig. Niet voor niets bouwen kleine en grote bedrijven - nationaal en internationaal - op Shopware. Zo maak je jouw e-commercebusiness weer klaar voor de toekomst met betere prestaties, betere beveiliging en nieuwe functies.

Shopware vrijblijvend zelf zien? Plan een demo in.

3. Bepaal globaal de structuur en inhoud

Je hoeft nog niet precies te weten wat er op je nieuwe webshop komt, maar het is wel handig als je dat al globaal kunt aangeven. Zo kun je in een vroeg stadium bepalen wat je webshop nodig gaat hebben en daar beter je eigen keuzes in maken. Denk bijvoorbeeld aan de structuur: welke pagina’s komen er wat jou betreft sowieso in je webshop? En zijn dat ook de pagina’s die nu goed bezocht zijn? Hoeveel producten en productcategorieën? Welke content is daarvoor nodig? Inventariseer waar je tekst en afbeeldingen voor nodig hebt. Welke productinformatie wil je tonen op de productpagina’s, welke informatie heb je al en welke moet je nog verzamelen?

4. Optimaliseer je design voor conversie

Het design van je webshop is niet alleen leuk voor het oog, maar ook essentieel voor je verkoop. Een goede user experience (UX) en user interface (UI) doen namelijk wonderen voor je conversie. Denk aan duidelijke en herkenbare navigatie, snelle zoekfilters en rijke productinformatie. Of aan heldere doelen per pagina, met effectieve call-to-actions. Je design draait om het geven van zo min mogelijk keuzes: zorg dat je bezoeker niet te veel hoeft na te denken. Hoe sneller je jouw bezoekers door je webshop helpt, hoe eerder en hoe vaker ze een bestelling doen.

5. Richt je processen achter de schermen goed in

Jouw processen en systemen moeten aansluiten op jouw business, niet andersom. Als je jouw webshop vernieuwt, benut dan ook de kans om te kijken of je jouw business makkelijker kunt maken. Bijvoorbeeld je voorraadbeheer, je PIM-module of automatische flows voor verzending en sales. Elk proces kan slimmer. Door betere koppelingen met bijvoorbeeld je ERP- en CRM-systeem, modules op maat voor jouw services, of extra functionaliteiten die je werk automatiseren. Zo bespaar je tijd, geld en energie en laat je je webshop voor je werken.

6. Kies een passende hostingprovider

Kies de hostingpartij die bij je e-business en je ambities past. Verwacht je nu of in de toekomst veel verkeer en piekbelasting? Dan heb je veel capaciteit nodig. Ondersteunt de provider jouw webshopsysteem? Hoe garanderen ze de veiligheid en compliance voor je bezoekers en klanten? Hebben ze een betrouwbaar SSL-certificaat? Wat verwacht je van support? Wil je snel geholpen worden bij storingen en daar rechtstreeks contact over hebben, of neem je genoegen met indirect contact? En last but not least: kan de hostingprovider met je meegroeien als je meer webruimte, meer e-mailboxen en meer databases nodig hebt? Laat je jouw webshop maken door Not False, dan weet je zeker dat je de juiste hosting krijgt.

7. Werk aan de (web)winkel!

Dit heb je vast al vaker gehoord: als je nieuwe webwinkel staat, begint het eigenlijk pas. Want hoe krijg je bezoekers naar je nieuwe webshop? Hoe behoud je minimaal je oude posities in Google en hoe zorg je ervoor dat je posities en je conversieratio stijgen? Er is altijd werk aan je webwinkel. Denk aan online adverteren, zoekmachine optimalisatie, social media en e-mailmarketing. Maar ook aan het leren van je data en het continu testen en verbeteren van je webshop om bezoekers soepel van bezoek naar bestelling te leiden. Wie zaait, zal oogsten!

blijf op de hoogte

Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Jeroen SpeePim MoolenaarCees van Pelt
Jeroen, Pim en Cees + 50 anderen

Vertrouwen al op de ervaring en doelgerichte aanpak van Not False.