blijf op de hoogte
Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Je hebt een nieuwe webshop gebouwd (of laten bouwen) en bent klaar voor het grote succes. “Kom maar op met die verkopen”, denk je. Geduldig wacht je af tot bezoekers op je webshop komen en jij je eerste verkoop maakt. Tot je ontdekt dat er bij het runnen van een webshop veel meer komt kijken dan een mooie webwinkel bouwen en een paar producten toevoegen.
Om een succes te maken van jouw e-commerce bedrijf, moet je je webshop promoten. Hoe zorg je dat mensen naar jouw webshop komen en iets bij je kopen? In dit artikel delen we onze tips.
Een actief social media account voor je webshop brengt veel voordelen met zich mee. Het is een geweldige manier om nieuwe klanten te bereiken, het zorgt ervoor dat klanten je sneller vertrouwen en het helpt je om een band op te bouwen met potentiële klanten.
Instagram, Facebook, TikTok, Twitter of Pinterest: ze helpen je stuk voor stuk om het verkeer naar je webshop uit te breiden en meer te verkopen. Toch hoef je niet overal actief te zijn om je webshop goed te promoten. Kies in plaats daarvan voor de kanalen waar jouw potentiële klant het meest actief is.
Zelf een grote hoeveelheid volgers op social media opbouwen kost veel tijd en energie. Wil je al sneller resultaten zien en in korte tijd veel mensen kennis laten maken met jouw webshop? Met influencer marketing krijg je het voor elkaar. Samenwerkingen met influencers helpen om de bekendheid van je merk te vergroten en meer te verkopen. Er zijn verschillende manieren waarop je met influencers kunt samenwerken:
Mensen die via Google naar een bepaald product zoeken zijn een hele belangrijke doelgroep om te bereiken. Deze mensen zijn letterlijk op zoek naar wat jij verkoopt, dus de kans dat ze iets kopen is heel groot (veel groter dan op social media). Daarom is het belangrijk om je webshop goed te optimaliseren voor Google en andere zoekmachines.
Je verbetert je vindbaarheid in Google door relevante trefwoorden (woorden waar je klant waarschijnlijk naar zoekt) toe te voegen aan je titels en beschrijvingen. Optimaliseer ook je productafbeeldingen door trefwoorden toe te voegen aan de alt-tags en schrijf aantrekkelijke meta titles en descriptions.
Zorgen dat je website hoog in Google staat is een van de meest effectieve manieren om nieuwe klanten naar je webshop te krijgen. Maar er zit ook een nadeel aan: het kan even duren voordat je goede posities in Google hebt opgebouwd. Om nu al toegang te krijgen tot het publiek dat via Google op zoek is naar de producten die je verkoopt, kun je Google Ads inzetten.
Met Google Ads sta je tegen betaling altijd bovenaan in de zoekresultaten. Zodra je je Ads campagne aanzet, kun je meteen bezoekers - en daarmee ook klanten - naar je website aantrekken. Betaalde advertenties zijn een snelle manier om je webshop te promoten, maar let op: zodra je de geldkraan dichtdraait, verdwijnen ook de bezoekers naar je webshop. Daarom is het slim om naast je Google Ads altijd te blijven bouwen aan je organische vindbaarheid.
Wanneer je in Google naar een product-gerelateerde term zoekt, krijg je bovenaan de pagina vaak een balk met relevante producten te zien. In de zogenaamde Google Shopping-balk toont Google producten uit verschillende webshops. Je ziet de productnaam, een foto, de prijs en de klantwaardering.
Dankzij Google Shopping kunnen zoekers in één overzicht zien welke verschillende webshops het product aanbieden en welk aanbod het meest aantrekkelijk is. Op deze manier werkt Google Shopping als vergelijkingssite voor verschillende webwinkels. Om jouw producten toe te voegen aan Google Shopping moet je een account aanmaken in Google Merchant Center en daar je producten toevoegen.
Via Facebook Ads (of Meta Ads, zoals het tegenwoordig heet) kun je heel gericht je producten laten zien aan potentiële klanten. Om advertenties te laten zien heb je een Facebook bedrijfspagina nodig voor je webshop.
Het grote verschil tussen Facebook Ads en Google Ads, is dat je je hier niet richt op een specifiek zoekwoord, maar op een gerichte doelgroep. Je kunt verschillende demografische gegevens selecteren, zoals geslacht, leeftijd en geografische locatie. Ook kun je je advertenties richten op mensen met bepaalde interesses. Verkoop je bijvoorbeeld fitnesskleding? Dan kun je je advertenties richten aan mensen die veel in de sportschool te vinden zijn.
Door een Facebook pixel toe te voegen aan je webshop, kun je precies zien welke Facebook advertenties tot aankopen hebben geleid. Op basis hiervan kun je bepalen of je advertenties winstgevend zijn. Zolang je winst maakt met je Facebook advertenties, kun je de advertenties blijven draaien om je webshop te promoten.
Bij het promoten van hun webshop richten veel e-commerce ondernemers zich vooral op het bereiken van een nieuw publiek. Onderschat echter niet de waarde van je huidige klanten. Wanneer iemand eerder bij je gekocht heeft en tevreden is, is de kans groot dat hij nog een keer iets bij je bestelt. Het kost veel minder tijd, moeite en geld om een klant te behouden, dan dat het kost om een nieuwe klant aan te trekken.
E-mailcampagnes zijn een uitstekende manier om in contact te blijven met je bestaande klanten. Via een mailing kun je bijvoorbeeld een update geven over welke nieuwe producten zijn toegevoegd aan je webshop, een kortingscode delen of producten aanbevelen die passen bij wat iemand eerder heeft gekocht.
Naast dat e-mailmarketing helpt om in contact te blijven met bestaande klanten, kun je het ook gebruiken om bijna-klanten over de streep te trekken. Als je al een tijdje meedraait in e-commerce, heb je het waarschijnlijk al een keer meegemaakt: je ziet in je analytics dat bezoekers een product in hun winkelmandje stoppen, maar rekenen vervolgens niet af. Met een automatische mailing kun je deze bezoekers herinneren aan de producten in hun winkelmandje. Zo vergroot je de kans dat ze alsnog afrekenen. Wanneer je deze automatische e-mail één keer goed instelt, kan dat je veel extra omzet opleveren.
Hoewel een snelle webshop niet direct voor meer bezoekers of meer verkopen zorgt, hoort het wel degelijk in dit rijtje. Wanneer je webshop traag is, levert het promoten van je webshop namelijk stukken minder op.
We leven in een wereld die elke dag een stukje sneller lijkt te draaien. Je publiek is gewend aan deze snelheid en verwacht dat ook van jouw website. Als jouw webshop langzaam laadt, is de kans groot dat je bezoekers gefrustreerd raken en je webshop verlaten.
Een langzame webshop kost je klanten en daarmee veel omzet. Optimaliseer je website daarom om snel te laden, zodat klanten een fijne winkelervaring hebben.
In 2021 winkelde 58% van de consumenten via zijn of haar mobiele telefoon. Naar verwachting neemt dat percentage in de komende jaren alleen nog maar toe. Een webshop die goed werkt op mobiele apparaten is daarom van levensbelang voor het voortbestaan van je e-commerce bedrijf.
Een mobiel vriendelijke website is responsive. Dat betekent dat de elementen op de pagina zich automatisch aanpassen aan het formaat van je scherm. Onderdelen die op een laptop of computer naast elkaar verschijnen, komen op het scherm van je smartphone onder elkaar te staan.
Je productbeschrijvingen zijn een cruciaal onderdeel van je online winkel. Ze trekken de aandacht van de lezer en verleiden klanten om iets te kopen. Een goede productbeschrijving is gedetailleerd genoeg om een goed beeld te geven van een product. Ook is het belangrijk dat je beschrijvingen de klant weten te boeien. Je hebt namelijk niets aan productomschrijvingen die niet gelezen worden.
Om online te verkopen, moet je zorgen dat potentiële klanten je vertrouwen. Beoordelingen van anderen die iets bij je gekocht hebben zijn een geweldige manier om dit vertrouwen op te bouwen. Wanneer andere mensen tevreden zijn over jouw producten en dienstverlening, geef je potentiële klanten meer zekerheid. Geef klanten daarom de ruimte om hun mening achter te laten nadat ze iets bij je gekocht hebben. Dit helpt niet alleen om het vertrouwen van nieuwe klanten te vergroten, maar verhoogt ook de loyaliteit van bestaande klanten.
Als webshop eigenaar wil je jouw klant zoveel mogelijk redenen geven om bij jou te kopen en niet bij een concurrent die dezelfde of vergelijkbare producten verkoopt. Gratis verzending en een gunstig retourenbeleid maken het aantrekkelijk voor online shoppers omo bij jou te kopen.
Het werkt ook de andere kant op. Wanneer iemand bij het afrekenen op extra kosten stuit, kan dat ervoor zorgen dat diegene tóch niet doorgaat met de aankoop.
Naast de gratis verzending kan ook een laagdrempelig retourbeleid net de druppel zijn die mensen over de streep trekt om bij jou te kopen. Wanneer mensen weten dat het makkelijk is om iets te retourneren, geeft dat ze een veilig gevoel over hun aankopen.
Een webshop promoten hoeft niet moeilijk te zijn: je hebt er alleen wat creativiteit en inzet voor nodig. Misschien komt deze lijst wat overweldigend over. Er zijn namelijk veel verschillende manieren waarop je je webshop onder de aandacht kunt brengen. Het goede nieuws is dat je ze niet allemaal tegelijk hoeft toe te passen. Begin gewoon met één manier om je webshop te promoten en breid je marketing vervolgens stapje voor stapje uit.
Wanneer je webshop in de basis goed in elkaar zit, ben je al een heel eind op weg om je webshop goed te promoten. Een technisch goed werkende webshop is snel, presteert perfect op mobiel en helpt je om hoog te scoren in Google.
Wil jij de promotie van je webshop vanuit de kern aanpakken en de wereld van e-commerce veroveren met een krachtige website? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij bouwen de webshop van je dromen: krachtig, snel en volledig aangepast op jouw wensen. Meer weten over wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op en plan snel een kennismaking in!
Wil jij als eerste op de hoogte blijven van het aller laatste nieuws en insights? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Vertrouwen al op de ervaring en doelgerichte aanpak van Not False.