Vraag de gratis webshop scan aan!

Kom erachter hoe jouw webshop presteert met onze webshop scan.

  • Technisch: performance en hosting
  • Gebruiksvriendelijkheid: design en usability
  • Veiligheid: SSL certificaat, veiligheidslekken

Het verkopen en inkopen van producten, goederen of diensten tussen 2 bedrijven wordt ook wel B2B genoemd. De afkorting staat voor Business to Business. Dat geldt ook voor de communicatie. Deze vindt net zoals de verkopen plaats van bedrijf tot bedrijf.

Een voorbeeld van een B2B verkoop kan bijvoorbeeld een fietsenfabrikant zijn. Deze koopt de fietsonderdelen in bij een groothandel. De fabrikant is gespecialiseerd in de verkoop van fietsen aan tussenhandelaren. Zoals bijvoorbeeld fietsspeciaalzaken. De onderdelen die de fabrikant nodig heeft om de fiets werkend te maken, bestelt hij bij een onderdelen groothandel. Zowel de transacties als de communicatie zijn dus uitsluitend zakelijk.

Waarom kiezen voor B2B?

Ondernemers en bedrijven kiezen voor Business to Business om een reden. Mede omdat ze geen hinder willen ondervinden van de consumentenbescherming. Zo is een B2B transactie niet onderhevig aan een zichttermijn. Daarnaast hoeft de klant binnen B2B in veel gevallen niet overtuigd te worden van een product of een dienst. De kennis is immers al aanwezig. Business to Business vergt wel meer inspanningen op het gebied van het onderhouden van klantrelaties. Netwerken is dan ook één van de meest belangrijke marketingactiviteiten.

B2B transacties via het internet

Met de komst van het internet floreert ook de B2B handel. Ondernemers kunnen hun website specifieke voor zakelijke bezoekers inrichten. Bedrijven kunnen zich de toegang tot een Business to Business website verschaffen met een uniek wachtwoord. Op deze manier blijven de handelsprijzen en specifieke productinformatie afgeschermd voor de consument.

Business tot Business verkopen

Voor B2B verkopen en transacties gelden andere normen. De facturen moeten worden aangepast op bijvoorbeeld de BTW. Het systeem waarop de website draait kan daarop worden aangepast. Bijvoorbeeld als een bedrijf naast B2B ook producten of diensten verkoopt aan consumenten. Het op de juiste manier inrichten van een webshop voor B2B, B2C of beiden is belangrijk. De webshop moet voor elke doelgroep geoptimaliseerd worden. Daarom wordt er vaak gekozen voor aparte websites als het om zowel B2B als B2C gaat.

Orderwaarde

Lees meer

Voorraadbeheer

Lees meer

Backoffice

Lees meer

Click and collect

Lees meer

Contact marketing

Lees meer

Conversie optimalisatie

Lees meer

Conversie

Lees meer

Cookiewet

Lees meer

Copywriting

Lees meer

Cross channel

Lees meer

Cross-selling

Lees meer

Dropshipping

Lees meer

Dynamic pricing

Lees meer

E-commerce

Lees meer

E-mailmarketing

Lees meer

301 redirect

Lees meer

404 pagina

Lees meer

Aankoopintensiteit

Lees meer

Affiliate

Lees meer

Bedankpagina

Lees meer

Concurrent

Lees meer

Concurrentie analyse

Lees meer

CSV bestand

Lees meer

Customer journey

Lees meer

Marketingkalender

Lees meer

One page checkout

Lees meer

OPT-in

Lees meer

OPT-out

Lees meer

Productfeed

Lees meer

Review

Lees meer

SSL certificaat

Lees meer

Webshop

Lees meer

Webwinkel

Lees meer

Winkelmandje

Lees meer

Fulfilment

Lees meer

Google shopping

Lees meer

Herroepingsrecht

Lees meer

AIDA model

Lees meer

Hosting provider

Lees meer

HTTPS

Lees meer

iDeal

Lees meer

Javascript

Lees meer

M-commerce

Lees meer

Omnichannel

Lees meer

Payment service provider

Lees meer

Social commerce

Lees meer

Track and trace

Lees meer

Upselling

Lees meer

Usability

Lees meer

Viral marketing

Lees meer

We-commerce

Lees meer

Webdevelopment

Lees meer

Webhosting

Lees meer

Klantbeoordelingen

Lees meer